”I ett skolsystem där varje F garanterar tonvis av extraarbete, upprörda mail och icke förringbar samvetsstress är det bra mycket lättare att sockra bokstäverna en smula”, skriver Maria Wiman.
Lärare riskerar att utsättas för repressalier om de inte sätter höga betyg.Det menar Sveriges lärare, efter Handelshögskolans rektor Lars Strannegårds utspel om att glädjebetyg gör antagningen orättvis.
Hör Maja Sjögren, ordförande för Elevernas riksförbund, som tycker att glädjebetyg är ett stort svek mot eleverna.I debatten hör vi Vänsterpartiets skolpolitiska talesperson Daniel Riazat och Mathias Bengtsson, utbildningspolitisk talesperson för Kristdemokraterna.
Det är fruktansvärt att som elev som snart gått 13 år i det svenska skolsystemet inse att betygssystemet inte fungerar. Politikerna måste ställas till svars för betygsfusket, skriver Penny Wenster som snart tar studenten.
Lars Strannegård, det timbroifierade utbildningsdepartementet och skolkoncernerna tycks vara ute efter en skendebatt, skriver Aftonbladets Jenny Maria Nilsson.
”Alla som har gått på Östra, skål!”, ”Alla som har gått på Enskilda, skål!” På de stora festerna under insparken på Handelshögskolan skålades det glatt för de olika gymnasieskolorna i Stockholm och tiotals, tjugotals personer ställde sig upp varje gång. Det skriver Matilda Molander på ledarplats.
Nedskärningarna, skolans finansiering och konsekvenserna av betygssystemet. Det var frågor som togs upp när Sveriges Skolledare mötte riksdagens utbildningsutskott på onsdagen.
På S:t Eriks gymnasium i Stockholm ser man glädjebetyg som ett tjänstefel. Men trots allt är det ett utbrett fenomen. ”Det finns ingen som dubbelkollar. Läraren är suverän i sin betygssättning”, säger läraren Jonas Melin.
Många gymnasieskolor sätter för höga betyg som inte går att lita på, enligt Handelshögskolan i Stockholm. Så vad göra åt så kallade glädjebetyg? Hör Lotta Edholm, (L), Ulla Hamilton, Friskolornas riksförbund och rektor Lars Strannegård. (webb-radio)