Skolan i Göteborg uppfyller fortfarande inte kraven på att vara likvärdig för alla barn. Det hävdar Skolinspektionen som inleder en ny granskning redan nästa höst.
Att sambedömning leder till ökad likvärdighet är ett antagande som många gör i dag. "Men det finns väldigt lite empirisk forskning om effekterna av arbetsmetoden", säger lärarutbildaren Pia Thornberg.
I september publicerade Skolinspektionen en rapport om skolors brister i arbetet med betygsättning. "Vi såg att det skilde mycket skolorna emellan i hur man arbetade", säger Bo Jersenius, som är undervisningsråd på Skolinspektionen.
Från en av de sämsta till en av de bästa. Minst två lärare på alla lektioner har gett bättre arbetsro och högre betyg i Smedshagsskolan i Hässelby. "Här är alla elever allas barn", säger läraren Anna Sandsjö.
Lärarfack, skolmyndigheter och olika intresseorganisationer är kritiska till att införa betyg i år 4. Endast Sveriges Kommuner och Landsting är positiva, visar en genomgång av remissvaren till den förra regeringens utredning.
Drygt 79 procent av eleverna i årskurs 6 blev godkända i alla ämnen de har läst. Bäst betyg fick eleverna i engelska, medan betygen i de naturorienterande ämnena och matematik har sjunkit. Det visar ny statistik från Skolverket.
Frågan om skolk ska redovisas i terminsbetygen har debatterats flitigt de senaste dagarna och har blivit ett riksdagsärende. Stockholms stads nya skolborgarråd Olle Burell (S) sade för några dagar sedan att skolk inte längre ska synas i Stockholmselevernas betyg.
Stockholms stads nya skolborgarråd Olle Burell (S) gick i SvD ut med att frånvaro inte längre ska stå med i terminsbetygen. Men efter att förslaget kritiserats för att bryta mot förordningar på skolområdet backar han.
Åtta av tio sjätteklassare fick godkänt i alla ämnen vårterminen 2014. Två av tio klarade alltså inte kunskapskraven i ett eller flera ämnen, enligt Skolverket.