Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Betyg"

Visar sida 185 av 235

Nyhetskategorier

Välj rätt debatt om betygen

2015-01-28
Av någon anledning lyser diskussioner om något så grundläggande som vad betyg ska visa, och hur vi säkerställer att de är korrekta, med sin frånvaro. Det skriver Susanne Nyström på ledarplats.
Nyhetskategorier

Sverige varnas för snabb betygsreform

2015-01-28
Lågpresterande barn påverkas negativt av betyg – och ingen påverkas direkt positivt. Det är slutsatsen i en stor genomgång av existerande betygsforskning som presenteras i dag. Det finns heller inget samband mellan tidiga betyg och goda Pisaresultat, slår forskarna fast.
Nyhetskategorier

Låt eleverna ta eget ansvar

2015-01-27
Hittills har man från politiskt håll kommit med få förslag som berör annat än rent organisatoriska åtgärder för skolan (mindre klasser, när betyg ska ges, läxor eller inte). Enligt vår mening är det viktigare att diskutera hur betygen sätts och hur läxorna ges, skriver Marcus Nilsson, prefekt för Institutionen för matematik och Torsten Lindström, professor…
Nyhetskategorier

Glappet ökar i skolan

2015-01-26
Betygsglappet mellan flickor och pojkar är ett problem i hela Sverige. I Osby ligger skillnaden på 49,1 poäng till flickornas favör om man jämför det genomsnittliga meritvärdet för läsåret 2013-14.
Nyhetskategorier

"Det är dags att sluta tjafsa om betyg"

2015-01-26
Året har inletts med en intensiv debatt om betygsåldern. Politikerna måste lyfta blicken och se till de större frågorna, skriver Bo Jansson, Lärarnas Riksförbund, Emil Gustavsson, Sveriges Elevkårer, och Lina Hultqvist, Sveriges Elevråd.
Nyhetskategorier

Per Måhl kritisk till betyg i fyran

2015-01-20
Det är olämpligt att göra ytterligare stora förändringar i skolan innan de som gjorts har hunnit sätta sig. Därför är frågan om betyg i årskurs 4 för tidigt väckt. Det menar bedömningsexperten Per Måhl.
Nyhetskategorier

Mer än kunskap styr betygssättningen

2015-01-20
Lärare tar hänsyn till annat än kunskapskraven i betygssättningen. Elevens förmodade potential och egna förväntningar på betyget är faktorer som spelar in. Det är slutsatsen i en ny avhandling från Göteborgs universitet.
1184185186235