När staten inför en ny betygsskala har man också ett ansvar att avsätta resurser för kompetensutveckling och implementering, säger Skolledarnas ordförande Matz Nilsson.
”Vi kommer lyssna in både lärares och elevers synpunkter vad gäller betygsskalan och kunskapskravens utformning”, säger Katalin Bellaagh, projektledare för utvärderingen hos Skolverket.
Många elever upplever att enskilda sämre prestationer ofta får stor negativ betydelse vid betygssättningen i nuvarande betygssystem. Detta är problematiskt, skriver Skolverket i en replik.
I små ämnen med innehållsrika kunskapskrav är betygsskalans intention svår att leva upp till. Det menar läraren Markus Stoor. "I praktiken är det svårt att ge eleven många tillfällen att visa vad de kan."
Många läsare har hört av sig om Insidans serie om betygen. I dag publicerar vi några reaktioner, främst från lärare. Vi återkommer med inlägg från elever och föräldrar.
Ledande moderater i Nacka vill skicka in en ansökan till Skolverket, men då krävs att någon skola sagt ja till att delta, skriver Nackavänsterns Lars Örback.
Betygsskalan tolkas på ett sätt som gör att varenda liten uppgift bedöms och ges samma dignitet när betygen sätts. Feltolkning, säger Magdalena Rangne som möter den genom sina lärarstudenter.
"Det är omänskligt, orättvist och bäddar för misslyckanden." Så skrev Jennifer Jansson, 17 år, i ett kritiskt blogginlägg om skolans betygssystem. Nu har det lästs av tusentals. "Det är dåligt och det fungerar verkligen inte. Jag behövde skriva av mig", säger Jennifer Jansson.
På Skolverket är man medveten om att feltolkningen av betygen existerar. "Jag tror att Skolverket kunde gjort mer vid implementeringen", säger enhetschef Karin Hector-Stahre.
Betygsskalan tolkas på ett sätt som gör att varenda liten uppgift bedöms och ges samma dignitet när betygen sätts. Feltolkning, säger Magdalena Rangne, som möter den genom sina lärarstudenter.