Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Betyg"

Visar sida 167 av 237

Nyhetskategorier

Lärarna tvingas sätta betyg på andras elever

2015-10-19
Bara sju av tio lärare i länet har lärarlegitimation. Olegitimerade lärare får inte sätta betyg och därför kommer många lärare tvingas att betygsätta elever de inte undervisar. "Det blir en enda soppa", säger Björn Norström, lärare på Sturebyskolan.  
Nyhetskategorier

Krönikan: Joakim Andersson

2015-10-19
Hösten kommer lika överraskande fort varje år och vi ställer nog oss samma fråga var gång det kommer till skolstarten: vart tog sommarlovet vägen? Min upplevelse är att det ofta händer en hel del i elevernas mognadsprocess under sommarloven, inte minst mellan årskurs 8 och 9, skriver Joakim Andersson i en krönika i Lärarnas tidning.
Nyhetskategorier

"Rättssäkert ge elever rätt att överklaga betyg"

2015-10-14
Betygssättning är myndighetsutövning. Det är därför rimligt att det myndighetsbeslut ett betyg de facto utgör går att överklaga av den direkt berörda, det vill säga eleven. Möjligheten att överklaga gör systemet mer rättssäkert, skriver Jonas Jacobsson Gjörtler (M), riksdagsledamot i Dagens Samhälle.
Nyhetskategorier

M: Låt eleverna överklaga betyg

2015-10-13
Det finns risk att lärarna bedömer elever som personer – inte bara deras förmåga. För att öka rättssäkerheten bör därför elever ges rätten att överklaga sina betyg, skriver Jonas Jacobsson Gjörtler (M) i en debattartikel.
Nyhetskategorier

Rättssäkert ge elever rätt att överklaga betyg

2015-10-13
Betygssättning är myndighetsutövning. Det är därför rimligt att det myndighetsbeslut ett betyg de facto utgör går att överklaga av den direkt berörda, det vill säga eleven. Möjligheten att överklaga gör systemet mer rättssäkert, skriver Jonas Jacobsson Gjörtler (M).
Nyhetskategorier

Konkret om bedömning och betyg

2015-10-05
Hur lärare sätter betyg har stor betydelse för elevernas skolgång. Det kan leda till att eleverna lär sig mer och presterar bättre men också tvärtom att eleverna lär sig mindre och presterar sämre, visar författaren och forskaren Alli Klapp i sin bok "Bedömning, betyg och lärande".
1166167168237