Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Betyg"

Visar sida 141 av 237

Nyhetskategorier

Friskola säger nej till tidiga betygsförsök

2017-01-27
Intresset från landets 20 största kommuner att delta i försök med betyg i åk 4 är hittills svagt. Det berättade Ekot i morse. I friskole-Sverige är det mer positiva tongångar. Två av landets tre största koncerner är positiva, men från överlägset största Academedia med 79 grundskolor, har alla rektorer som berörs sagt nej.
Nyhetskategorier

Här lyckas eleverna bäst – och sämst

2017-01-17
Gymnasieeleverna med högst betygssnitt i Sverige finns på Öckerö och i Bengtsfors. Det visar ny statistik från Skolverket, som nyhetsbyrån Siren sammanställt. "Betygssnittet har legat förhållandevis stabilt de senaste åren", säger Torun Rudin, chef för gymnasieenheten på Skolverket.
Nyhetskategorier

Bengtsfors har näst bäst betyg i landet

2017-01-17
Enligt färsk statistik från Skolverket har Bengtsfors näst bäst gymnasiebetyg i landet. Och det trots den höga andel nyanlända elever som man tagit emot. "Många av de nyanlända har väldigt höga studieambitioner", säger Carl-Göran Strutz, utbildningschef i Bengtsfors kommun.
Nyhetskategorier

"Bra att elever med särskilda behov upptäcks"

2017-01-12
Det är förstås illa att många elever förblir utan stöd trots att behovet har synliggjorts. Men det är ändå bättre att de skolproblem vi har blir synliga än att de förblir dolda på grund av att resultat inte mäts ordentligt. Med problemet kartlagt är vi ett steg närmare att lösa det, skriver Karl Sigfrid på…
Nyhetskategorier

”Skolans betygssystem saknar vetenskaplig grund”

2017-01-12
Inte i något av de 16 länder vi studerat på uppdrag av Skolverket finns ett betygssystem byggt på vetenskap. Vi förstår att det skulle vara impopulärt att byta betygssystem nu. Det finns dock goda argument för att bland annat ändra betygsskalan och införa flera betygssteg för underkänt, skriver forskarna Christian Lundahl och Magnus Hultén.
Nyhetskategorier

In­get barn får glömmas

2017-01-11
Ska man få elever till­ba­ka till sko­lan krävs fun­gerande sam­ar­be­te mel­lan alla be­rörda. Det kan till ex­em­pel för­ut­om sko­lan be­hövas in­satser från so­ci­al­tjänst och barn- och ung­doms­psy­kia­tri. Det be­hövs en­vis­het och re­surser, skriver Johan Örjes i en krönika.
1140141142237