Mikael Berg, forskare i pedagogiskt arbete, har ringat in tre bedömningsstrategier som lärare i samhällskunskap använder sig av. Syftet har varit att belysa och sätta ord på den tysta kunskap som lärare besitter, men som alltför sällan lyfts fram.
Inställda nationella prov, tillförlitliga underlag under pandemin – och simkunnighet. Här är lärarnas vanligaste frågor under våren – och Skolverkets svar – om betygsättning.
Delar av de prov som Skolverket erbjuder i stället för de nationella proven är spridda i förväg. Högstadieläraren Johannes Dyplin upptäckte att ett delprov i matematik läckt och känner nu ökad osäkerhet inför betygssättningen.
Distansundervisningen har inneburit svåra utmaningar. Gymnasieläraren Karin Kers vittnar om hur den stundade betygssättningen kräver nya lösningar. "Många lärare upplever att det är svårt att få in ordentligt med underlag", säger hon.
”Covid-F”, fjärrundervisning, press utifrån och en helt ny vardag som ger dåligt samvete. Den stundande betygssättningen ställer enorma krav på lärare. "Jag tycker inte att eleverna ska drabbas för att jag som lärare inte har kunnat undervisa dem ordentligt", säger läraren Sara Bruun.
”Corona-F”, fjärrundervisning, press utifrån och en helt ny vardag som ger dåligt samvete. Den stundande betygssättningen ställer enorma krav på lärare.
Många lärare har svårt att genomföra alla obligatoriska moment innan bedömning, enligt en enkät som Läraren.se gjort med betygsättande lärare. "Jag kommer kanske att ha en större tolerans för missade kunskapskrav, för elever som varit borta mycket. De ska inte straffas för det", säger gymnasieläraren Olle Linton.
Corona-restriktionerna tvingar lärare att sätta betyg utan att alla grundläggande moment är genomförda. Nu oroar de sig för rättssäkerheten. "Det är orimligt att kräva samma sak som vanligt av lärarna, när det saknas bedömningsunderlag", säger Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.
Slutredovisning av uppdraget att ta fram stöd för att underlätta huvudmännens kartläggning av tidigare utbildning och kunskaper, inklusive yrkeserfarenheter, hos nyanlända elever i gymnasieåldern. (pdf)
Skolinspektionen genomförde våren 2020 en tematisk tillsyn för att utreda om de obligatoriska bedömningsstöden i årskurs 1 i grundsärskolan används såsom styrdokumenten föreskriver. (pdf)
I stället för att arrangera nationella prov erbjuder Skolverket gamla prov – men de måste göras på plats i skolan. ”Ett spel för gallerierna”, säger en gymnasielärare. Så svarar Skolverket på kritiken.