Kajsa Borg har medverkat till att ta fram den nya kursplanen för slöjd och kunskapskraven för de nya betygsstegen. Men själv intresserar hon sig mer för bedömning än för betyg.
Bedömning och betygsättning efter den nya kursplanen ställer inte bara nya, andra och högre krav på eleven, utan i allra högsta grad och framför allt även på oss lärare. Det skriver Kerstin Vesterholm Fedoriw, slöjdlärarstudent.
Formativ bedömning är ett samspel mellan lärare och elev. Det handlar lika mycket om elevens lärande som det handlar om lärarens undervisning, menar Viveca Lindberg, lektor i pedagogik vid Stockholms universitet.
Så nu har vi rättat årets omgång av Nationella Ämnesprov för år 3. Vi gjorde det – precis som vanligt – tillsammans med hela lärarlaget som undervisar år 1-3 i Fruängens skola.
Lärare kopierar omdömen och skjuter över utvecklingsansvaret på eleverna, enligt en rapport från Infomentor. Bo Jansson på Lärarnas Riksförbund kommenterar undersökningen.
Alla barn har inte samma möjligheter att lyckas i skolan. För att ändra på det ska kontroller av barnens kompetens bli fler, enligt en ny ESO-rapport. Bland annat genom skolplikt från sex års ålder.
Namnlappar och skrivtavlor är några av de tekniker Ulrika Blomstedt, grundskollärare i Umeå, använder för att få en snabb överblick av elevernas kunskaper.
Att arbeta formativt handlar om att ta reda på så mycket som möjligt om sina elevers kunskaper och forma undervisningen efter dem, säger Torulf Palm, forskare vid Umeå universitet.
I denna riktade tillsyn har Skolinspektionen granskat om de nationella proven används som stöd inför betygsättning, om lärare sätter betyg enligt författningarna samt om rektor säkerställer att betyg utfärdas i enlighet med dessa. I rapporten pekar Skolinspektionen på en rad områden som behöver utvecklas för att en korrekt och kvalificerad bedömning och betygsättning ska kunna…