Många lärare i årskurs 1-3 är osäkra på hur de ska bedöma elevers kunskaper och utgår inte alltid från kraven i kursplanerna, enligt en rapport från Skolinspektionen.
- Skolinspektionens granskning visar återigen hur viktigt det är att skolledarna tar ansvar för det övergripande systematiska kvalitetsarbetet på en skola. Så kommenterar Matz Nilsson, ordförande för Sveriges Skolledarförbund, Skolinspektionens rapport om nationella prov.
Sven Erikssonsgymnasiet var en av Borås kommuns första skolor som satsade på Bedömning för lärande, BFL. Efter fyra år har de släppt lite på de hårt uppstyrda samtalsgrupperna där samtalsledare ledde diskussionerna och arbetet. Lärarna sköter samtalsgrupper själva och BFL är nu en väldigt självklar del i verksamheten.
Skolorna ska bli bättre på att ta reda på vilka kunskaper nyanlända elever har när de kommer till den svenska skolan. Skolverket ska därför arbeta fram ett förslag till ett kartläggningsmaterial.
Yrkeslärare har fått dåligt med hjälp i bedömningsarbetet hittills. Därför har PRIM-gruppens forskare på Stockholms universitet hjälpt Skolverket att spela in filmer om hur bedömning kan gå till.
Genom en forskningscirkel fick lärarna Ingeborg Hull och Carolin Heyer prova på hur gensvar kan användas som ett redskap i klassrummet. Resultatet blev över all förväntan.
Hur gör man en rättvis bedömning av vad en musikstuderande kan och inte kan? Med en engelsk åttagradiga skala går det utmärkt, något som eleverna på Kulturskolan i Hässleholm blir varse vid mötet med examinatorn Christopher Foster.
Många svenska lärare tycker att det är svårt att bedöma systematiska undersökningar, eller laborationer. De är inte vana vid att titta på vad eleverna gör och fundera på deras styrkor och svagheter. Det menar Anders Jönsson som är lektor i naturvetenskapernas didaktik, med inriktning bedömning, vid Högskolan i Kristianstad. Tydliga mål, mycket feedback och noggrant…
Jag minns fortfarande den där ledsna och förlamande känslan jag fick när jag förstod att jag tydligen inte höll måttet. Det gäller att tänka sig för innan man bedömer barn, skriver Helena Ingvarsdotter i en ledare.
De individuella skriftliga utvecklingsplanerna, IUP, är den reform som mest påtagligt kommit att förändra lärarnas arbetssituation. IUP borde avskaffas så snart som möjligt, skriver Jan Henning Pettersson i ett debattinlägg.