Vi lärare diskuterar visst betyg och bedömning med varandra och det sker också relativt ofta, på alltifrån studiedagar till informella samtal i personalrummet, om alltifrån den senaste forskningen till sambedömning av provsvar eller formuleringar av examinationsuppgifter. Det skriver lärarna Magnus Jacobsson och Dennis Serwadda i en debattartikel.
Det finns en rad missuppfattningar kring betyg och bedömning och lärare efterfrågar stöd. Skolvärlden träffar betygsexperten Per Måhl som berättar om vanliga fel och reder ut vad som faktiskt gäller.
Skolan ska motverka konsekvenserna av elevers funktionsnedsättningar – det gäller både undervisning och bedömning. Men svårtolkade kunskapskrav och ökat fokus på nationella prov ställer till problem.
Lärarna pratar formativ bedömning i ämnesnätverk och rättar nationella prov ihop. Skolledarna i kommunen samplanerar arbetet, och analyserar resultaten tillsammans.
Bedömning och betygssättning är en viktig men komplex del i läraruppdraget. Det krävs mycket arbete för att få det pussel som bedömningsprocessen är att gå ihop, skriver Petra Svensson, projektledare och redaktör på Skolporten.
Alla skolor i Borås ska arbeta med Bedömning för lärande, BFL, men i själva verket ser det mycket olika ut i olika skolor. Men för treorna i Sjömarken är det vardag, de är vana att bedöma både sig själva och varandra.
Pedagogiska mirakelmediciner. BFL och formativ bedömning är satsningarna som skall höja kunskapsnivån på Borås skolor. Båda bygger på restprodukter från Stalintidens Sovjet hävdar Per Fröjd gymnasielärare och fil. dr., som ifrågasätter om skolan håller rätt kurs.
Att arbeta formativt handlar om att vara professionell i sin lärargärning, och har inget med kundanpassning att göra. Det skriver läraren Bjarne Engström som svar på en artikel i förra numret av Pedagogiska magasinet.
Nu finns ett nytt kommentarmaterial till kunskapskraven i fysik för årskurs 4-6 och 7-9. Tillsammans med ett diskussionsunderlag och två filmer kan materialet användas som underlag för studiedagar eller vid sambedömning.