Nyheter inom kategori "Bedömning"
![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2023/06/nyheter-toppbild-1280x427.jpg)
Visar sida 10 av 19
15 påståenden om bedömning och betygsättning 18 februari 2019
Att sätta betyg och göra bedömningar är verkligen inte enkelt och inget som görs på en eftermiddag. Nedan har Sara Bruun sammanställt 15 påståenden om bedömning och betygsättning som kan fungera som ett diskussionsunderlag i lärarrummet. Läs påståendena och fundera kring hur du själv tänker och hur ni gör på din skola:
"Skolans usla betygssystem måste bli mer rättvist"
Skolverket visar i en rapport att elever får orättvisa betyg eftersom de bedöms relativt andra elever i skolan. Lösningen stavas tidigare betyg och externt rättade slutprov, skriver Emma Jaenson på ledarplats.
”Inte konstigt att mina elever är skoltrötta”
När jag träffar mina elever på gymnasiet har de redan levt med stressen i åratal. Hela tiden måste de visa vad de går för, bedömas och bedömas igen. Skolsystemet är byggt för bedömning, inte lärande. Betygen måste bort, skriver läraren Lars Östling.
Nyhetskategorier
Ingen behöver smöra för läraren
På IB-programmet sätts betygen till största delen av externa bedömare och det mesta avgörs under slutproven. Resultatet är mindre betygshets och bättre relationer med eleverna, men stressen för eleverna är stor mot slutet.
Nyhetskategorier
Här hänger det på håret
Tretton dockor och lika många elever är redo. Det är dags för ettorna att göra sina första håruppsättningar i långt hår. Ett slags prov i hantverket.
Nyhetskategorier
”Breddad syn är vinsten”
Sambedömning kan leda till rättvisare betyg eftersom fler lärare värderar samma uppgift. Det menar Mikael Sjöbom, som undervisar i matematik och musik.
Nyhetskategorier
När F:et har blivit ett faktum
En elev som har fått underkänt har rätt till en ny chans. Men det är upp till varje skola att bestämma hur det ska gå till. Här berättar tre lärare hur de jobbar med F-prövning i matematik, historia och djurhållning.
Nyhetskategorier
Samlar åsikter om ämnesbetyg
Kursbetygen ska ersättas av ämnesbetyg. Men hur ska det gå till? Vi var med när betygsutredningen besökte en skola och pratade med dem det handlar om mest: eleverna.
Nyhetskategorier
Nya råd ger lärarna mer makt
Lärare ska ha mandat att själva tolka kunskapskraven och göra en professionell bedömning. Det tydliggör Skolverket i sina nya allmänna råd.
Nyhetskategorier
Eleverna gör målen tydliga tillsammans
Karl Stengård gör eleverna medvetna om kunskapskraven och låter dem lära av varandra. Till exempel genom att komma överens om hur de kan nå ett A i biologi.
Nyhetskategorier
Lärarnas vanligaste frågor till SPSM om betyg och särskilt stöd
Hur fungerar pysparagrafen, alternativa verktyg, lathundar och strukturstöd vid betygsättning och bedömning? SPSM:s expert svarar på vanliga frågor om bedömning.