Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Autismspektrumtillstånd (AST)"

Visar sida 3 av 26

Hur får vi lärandet att funka för elever med autism?

8 februari
Hur kan autism påverka lärandet för individen? Vilka strategier i undervisningen kan stötta den som arbetar i förskola, skola och vuxenutbildning för att skapa en miljö som gör det möjligt att lära sig så bra som möjligt? Hör Svenny Kopp, forskare och läkare och Danijel Lukic, rådgivare på SPSM. (webbradio)

Skolors arbete för en tillgänglig lärmiljö för elever med neuropsykiatriska svårigheter

2023-11-23
Utifrån Skolinspektionens kvalitetskriterier har 22 av de 30 granskade skolorna behov av utveckling inom det granskade området. Iakttagelserna och slutsatserna gäller de 30 verksamheter som har granskats och avser inte att ge en nationell bild av förhållandena. (pdf)

Ny rapport: Två av tre skolor behöver utveckla undervisningen för elever med neuropsykiatriska svårigheter

2023-11-23
Tillgängliga lärmiljöer i undervisningen är centrala för att elever med funktionsnedsättningar ska få möjlighet till kunskapsutveckling som är likvärdig andra elevers. Granskningen visar att två av tre skolor behöver utveckla sitt arbete med att se till att undervisningen är pedagogiskt tillgänglig för elever med neuropsykiatriska svårigheter.

Nils,10, kämpar i skolan – nu ska personal lära mer om diagnoser

2023-11-20
Stödet för elever med neuropsykiatriska diagnoser ska bli bättre i Stockholms skolor. Det tror 10-årige Nils Berlin behövs, eftersom hans funktionsnedsättning inte syns utanpå. ”De märker ingen fysisk skillnad på oss med diagnoser, inte vad jag märker i alla fall”, säger han.

Autistiske Josef, 7 år, huvudperson i Sveriges första rättegång om särskilt stöd i förskolan

2023-11-20
För första gången har en strid om hjälp till ett autistiskt barn i förskolan blivit en rättsak. Familjen Bengtsson har stämt Österåkers kommun för diskriminering. Det här är berättelsen om Josef, 7 år, som farit illa när kommunen valt sina egna metoder framför experternas.