Nyheter inom kategori "Autismspektrumtillstånd (AST)"

Visar sida 26 av 27
Osäkra metoder vid diagnos för autism
De metoder som används för att ställa diagnosen autism fungerar inte fullt ut. En ny rapport visar att flera är dåligt utvärderade och saknar vetenskapligt stöd.
Autism i nytt strålkastarljus
I pjäsen Rain Man, som har premiär i dag i Stockholm, står en autistisk man i centrum. Samtidigt presenteras en avhandling som ger nya kunskaper om autistiska elever i vår svenska grundskola – och den målar upp en mörk bild av bristen på autistiska elevers delaktighet i skolan.
Inger stöttar barn med funktionsnedsättning
Inger Utholm, barnpsykolog och psykoterapeut, tycker att det behövs mer kunskap om symtomen på autismspektrumstörning hos flickor, som kan skilja sig från dem som pojkar ofta uppvisar.
Lek ger föräldrar till autistiska barn hopp om bättring
”Don’t react” är en av hörnstenarna i Son-Rise-metoden. Reagera inte. Att tjata, klaga och skälla, som föräldrar annars så ofta gör, är inte bara meningslöst när det gäller barn med autism – det ger ofta motsatt effekt.
Aspergerstöd täppte till skolans budgethål
När aspergerverksamheten på Brännkyrka gymnasium i Stockholm fick en extra elevassistent beviljad av förvaltningen jublade de för tidigt. Rektorn beslutade att pengarna i stället skulle gå till att fylla hålen i skolans budget.
Appen gav 5-årige Vincent en röst
När Vincent var 2,5 år gammal fick han diagnosen autism. Vincent pratar inte och har svårt att interagera med andra människor, men med hjälp av en app till surfplattan fick han för första gången en egen röst.
"Kortsiktigt tänkt att inte sätta in stödet tidigt"
Skolinspektionens generaldirektör Ann-Marie Begler chattade om bristerna i undervisningen för autistiska barn och barn med aspergerdiagnos. "Som förälder ska man inte behöva kämpa sig fördärvad för resurser", svarade Ann-Marie Begler bland annat.
Bristande kunskaper om autism på skolor
Skolpersonal har ofta dålig kunskap om behoven för elever med autismspektrumtillstånd (AST) och ger dem därför inte det stöd de behöver. Det visar en granskning gjord av Skolinspektionen.
Skolan brister i åtgärdsprogram för autister
Skolan ser inte till de särskilda behov elever med autism och Aspergers syndrom har när planen för undervisningen läggs upp. Målen i åtgärdsprogrammen är vaga och programmen är ofullständiga, trots att skolorna haft över ett år på sig att anpassa sig till den nya skollagen.
Bristande stöd till elever med diagnos inom autismspektrumtillstånd
Skolinspektionen har granskat skolsituationen för elva grundskoleelever med diagnos inom autismspektrumtillstånd. Granskningen visar att skolpersonalen saknar fördjupade kunskaper om de enskilda elevernas behov och ger dem därför inte det stöd de behöver.
Bristande stöd till elever med diagnos inom autismspektrumtillstånd
Skolinspektionen har granskat skolsituationen för elva grundskoleelever med diagnos inom autismspektrumtillstånd. Granskningen visar att skolpersonalen saknar fördjupade kunskaper om de enskilda elevernas behov och ger dem därför inte det stöd de behöver.