Nio av tio barn som får diagnosen autism i förskoleåldern har stora svårigheter även upp i skolåren, visar ny forskning. Trots tidiga stödinsatser anser flertalet föräldrar att det krävs mer hjälp i skolan.
I sjuan skulle Axel för första gången in i stor klass. Efter några veckor började han skära sig. Skolan står handfallen, anser hans mamma. Detta är hennes berättelse om en skola som inte är för alla.
Många lärares föreställningar kring autistiska barn kretsar kring det medicinska och att det är eleven som har en svårighet i stället för tvärtom, visar en ny avhandling från Linköpings universitet.
Enligt lag ska alla barn få en ordentlig skolgång. Men alla får inte det. Jonas och Sofia Carlström är bara några av de föräldrar som kämpar för ett barn som inte passar i ”skolmallen”.
Efter en flera år lång kamp för att den autistiska dottern Gabriella ska få rätt till en lämplig skolgång polisanmäler nu Madeleine Moberg Lunds kommun.
En grundförutsättning är att skolledningen har en tydlig vision och viljeinriktning att arbeta för en inkluderande skola. Utifrån det bygger man en organisation som ger ett kontinuerligt utvecklingsstöd som hjälper skolan att utveckla sin förmåga att se, förstå, involvera, samarbeta och anpassa.