Under våren har Universitets- och högskolerådet utrett om personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som adhd och autismspektrumtillstånd, dyskalkyli eller narkolepsi ska få förlängd provtid vid högskoleprovet. Men myndighetens styrelse har nu beslutat att inte gå vidare med anpassningar för de grupperna.
Bristande kompetens och anpassning på landets skolor gör att många elever med autismdiagnos har svårt att få skolan att fungera. Autism- och aspergerföreningen i Dalarna har bestämt sig för att börja göra vad de kan för att påverka situationen.
Ni ser en arg elev som måste hållas fast – jag ser en liten person med ångest som skriker med allt den har: "Jag klarar inte det här". Det är ett totalt systemfel – jag står inte ut längre, skriver mamman och tidigare läraren Jenny Egerborn (L).
Mer än hälften av alla elever med autism har frånvaro från skolan på grund av bristande stöd. Det visar en ny medlems-enkät från Autism- och Aspergerförbundet.
Mer än hälften av alla elever med autism har frånvaro från skolan på grund av bristande stöd. Det visar en ny medlems-enkät från Autism- och Aspergerförbundet.
Det går den forkerte vej med skolevægring blandt elever med autisme. Da autismeforeningen tog temperaturen på elevernes trivsel i 2017, kom 32 procent af dem ikke i skole i flere uger, måneder og år. I år er tallet steget til 35 procent, viser forældrenes svar.
Allt fler elever i skolan har olika diagnoser och för många är det svårt att klara målen och få betyg. Axel, som går i nian i Sundsvall, har slutat gå till skolan. Han blir rädd när han tänker på hur det ska gå i framtiden.