Lärare larmar om att eleverna på en resursskola för barn med olika diagnoser, inte får den undervisning de har rätt till. Hör reportage av Anna-Karin Sivberg. (webb-radio)
Lärare larmar om stora brister på en resursskola för barn med diagnoser som adhd och autism. Ekot har pratat med flera lärare som nyligen lämnat skolan. De säger att eleverna inte får den undervisning de har rätt till. Skolinspektionen har nu inlett en granskning
Bara knappt två av fem barn med autism når skolans mål, det visar Autism- och Aspergerförbundets skolenkät. Men så behöver det inte vara. Genom att bygga skolor enligt principen om universell utformning kommer fler elever i Västerbotten att nå skolans mål, skriver Ulla Adolfsson, ordförande och Agneta Söder, skolexpert på Autism- och Aspergerförbundet.
Över 60% av eleverna med autism i Sverige går ut skolan utan fullständiga betyg, rapporterar Autism- och aspergerförbundet som menar att skolmiljön är den stora boven. Men i de nybyggda lokalerna på Irstaskolan i Västerås har man jobbat med just såna anpassningar.
Autism- och Aspergerförbundet genomför regelbundet en skolenkät. Enkäten besvaras av medlemmar som har barn i förskola, grund- och särskola samt gymnasiet och gymnasiesärskola. Skolenkäten 2020 har genomförts i samarbete med Novus. (pdf)
Knappt fyra av tio barn med autism når skolans mål, visar Autism- och Aspergerförbundets skolenkät. Men det behöver inte vara så. Bygg skolor enligt principen om universell utformning. Det får fler elever att nå skolans mål, skriver Ulla Adolfsson och Agneta Söder, Autism- och Aspergerförbundet.
Den här veckan börjar tusentals elever skolan efter ett långt sommarlov. Många barn ser fram emot det, men elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar gör det ofta med en klump i magen. Det visar en ny undersökning gjord av Riksförbundet Attention.
Teas son gick på Nyckelbergsskolan i Köping under fyra års tid utan att få undervisning av någon lärare. I dag kan den tioåriga pojken varken läsa eller skriva. "Det är katastrofalt. Det är en sak att man har assistenter vägleder pojken, men all undervisning i skolan ska vara lärarledd", säger Agneta Söder, Autism- och aspergerförbundet.
Victor Lövkvist, 13, har en allvarlig synskada och Aspergers syndrom, en form av autism – men tvingas trots det lämna de skollokaler han känner väl till i Majorna i Göteborg. Han skiljs också från de kompisar han äntligen fått.
Vi har läst om hur kaosartat skolvalet har blivit för många elever som tvingas åka långt och lämna sina kamrater. Men för barn med funktionsnedsättningar blir konsekvenserna ännu värre. Vissa får ingen möjlig skolgång alls då kommunen väljer att skära ner, skriver bland andra Ann Nolin, skolombud Autism- och Aspergerföreningen Distrikt Göteborg.
Johanna, 13, har asperger och dubbelsidig hörselnedsättning och har inte gått i skolan sedan i september. På den anpassade resursskolan kom hon inte in eftersom kommunen inte beviljade tilläggsbeloppet.