Mens mange er bekymrede over elevers brug af ChatGPT i opgaveløsningen, er flere lærere begyndt at bruge kunstig intelligens (AI) i arbejdet. På Ordrup Skole har to lærere allerede opdaget fordele og problemer ved at inddrage AI-værktøjet i deres opgaver.
Läs Skolportens intervju med Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i grundskolan och kommer att tala om framtidens digitala lärande.
As AI becomes a fixture in K-12 education, educators are grappling with its ethical and responsible use, according to the responses to an Education Week survey. This article offers eight strategies to help schools navigate the complexity of AI integration, such as aligning AI use with district goals, developing AI literacy and protecting data privacy.
På Bona folkhögskola i Motala var det självklart att möta den nya AI-utvecklingen, något som fått underpresterande elever att klara skolan med stort engagemang. ”Vi möjliggör utbildning även för de med svårigheter av olika slag”, säger rektor Anneli Dahlqvist.
Ny teknik som kan avlasta personalens arbete är fantastiskt, men när produktutvecklingen görs på bekostnad av samma personal som ska avlastas har något blivit fel. Det skriver Vilgot Österlund på ledarplats.
Användning av artificiell intelligens kan knappast bli ett verkligt stöd för lärarna i skolan. Rättning av prov med AI vore att ta ett steg tillbaka, skriver den mångåriga läraren Maria Nordberg.
Kommunala skolor ska av integritetsskäl inte lämna ut prov och provsvar som offentlig handling. GDPR bör sätta stopp för AI-entreprenören från Handels, skriver den pensionerade läkaren Lars Adiels.
Sproglærerne er blevet nysgerrige på, hvad AI kan bruges til i undervisningen. Hvordan reagerer eleverne, og hvordan flytter man sige fra at skulle sikre sig mod snyd til at kunne bruge AI konstruktivt? I et nyt udviklingsprojekt afprøver lærere, elever og CFU-konsulenter mulighederne sammen.
Offentlighetsprincipen är en god princip. Den bidrar till ökad transparens i myndigheters beslut och är en grundpelare i ett öppet, demokratiskt samhälle. När den missbrukas av privata aktörer i kommersiellt syfte, bör vi alla ta ett steg tillbaka, skriver gymnasieläraren Fredrik Lindner.
En företagsam student på Handelshögskolan har begärt ut lärarprov från kommunala skolor över hela landet för att genom dem utveckla en egen AI-modell som han sedan tänker kränga tillbaka till lärarna. Entreprenöriellt så det förslår, skriver läraren Filippa Mannerheim i en krönika.