Det är akut att utbilda lärare i hur AI kan användas i skolan. Det anser Erik Winerö som forskar om hur lärarnas bedömningar påverkats av generativ AI.
På gymnasieskolan Östrabo 1 i Uddevalla kommer inte det nya AI-ämnet att erbjudas eleverna när terminen nu drar igång. Det finns ingen behörig lärare i ämnet. Men nu planeras det för hur eleverna, på sikt, ska kunna få läsa ämnet.
Från och med denna höst inför Skolverket möjligheten att erbjuda AI som ämne på gymnasieskolor. Marcus Nohlberg, docent i cybersäkerhet vid Högskolan i Skövde, tycker det borde vara ett enskilt ämne. Utan han tycker istället att det borde bakas in i alla ämnen.
Från hösten kan gymnasieskolor erbjuda AI på schemat. Men antalet behöriga lärare är hittills få – närmare bestämt åtta i hela landet. Fler är dock på väg.
Skolverket inför under höstterminen, med kort varsel, möjligheten att erbjuda ämnet Artificiell intelligens på gymnasieskolan. Tanken var att det skulle införas först om ett år, men processen skyndades på av den snabba teknikutvecklingen.
School administrators are increasingly using AI to analyse student data, manage records and support professional development, a new report from Cambium Learning Group finds.
Läs Skolportens intervju med Joakim Flink, lärare i AI och programmering. Han ska föreläsa på Skolportens webbkonferens Undervisa i artificiell intelligens och kommer att tala om AI i skolan.
Att gymnasieskolan från och med i höst kan erbjuda AI som tillvalsämne på vissa program är bra, men det räcker inte på långa vägar om Sverige ska hänga med i den snabba utvecklingen, skriver chefer inom skolkoncernen Academedia.
Vad händer om en tonåring får hela sin världsbild från sociala medier? I ett projekt i Västsverige har AI-boten Laika skapats. Hon hänger bara på sidor som TikTok och Youtube och nu har hon fått göra ett nationellt prov i samhällskunskap. (webb-tv)
AI-tonåringen Laika har gjort nationella provet i Samhällskunskap precis som många ungdomar i Sverige. Med 13 av 70 poäng blev resultatet underkänt. Det är i sig inte så överraskande eftersom Laika både är hemmasittare och helt uppfostrad på sociala medier, men teamet bakom varnar att visualiseringen inte är alltför långt ifrån verkligheten.
Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän skapade AI-tonåringen Laika för att uppmärksamma kopplingarna mellan psykisk ohälsa och överkonsumtion av sociala medier. Nu har Laika visat att hennes psykiska mående också går ut över hennes skolresultat. När hon ställdes inför nationella provet i samhällskunskap blev det betyget F – underkänt.