Skolan har ett ansvar att hänga med i stora förändringar. Det är grundtanken när Västerportskolan i Ystad satsar på att skolledare, lärare och alla elever ska kunna utnyttja AI-tekniken på ett bra sätt.
Fyra skolchefer/utbildningschefer/enhetschefer svarar: Har ni, eller planerar ni att införa, en policy kring AI-användning i era skolor? Hur ser den ut i så fall?
Skolledares vardag ska förenklas och effektiviseras. Det är målet när Luleå kommun tillsammans med AI Sweden utvecklar en AI-assistent. Man vill också skapa en egen databas för att kunna hantera hela Luleå kommuns egna styrdokument, regler och rutiner.
Även om AI-utvecklingen går snabbt är det aldrig för sent att börja utforska den. Det är Micke Krings, projektledare på RISE, Research institute of Sweden, råd till svenska skolledare.
”AI för rektorer” är den raka titeln på en bok som kommer ut i vår. – AI kan ge stort stöd om vi använder den med förnuft. Där har skolledarna en mycket viktig roll, säger Erik Winerö, ämneslärare och doktorand vid Institutionen för tillämpad it vid Göteborgs universitet.
Huvudmännen behöver ta fram en gemensam strategi för AI. Det konstaterar Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande i Sveriges Skolledare. "Det finns fördelar men också etiska och juridiska problem med AI", säger hon.
AI kan bidra i utbildningssystemet – men om inte skolledare får rätt stöd och förutsättningar riskerar vi att fastna i teknikens fällor, skriver Ann-Charlotte Gavelin Rydman, Sveriges Skolledare.
AI-kommissionen har tagit fram viktiga förslag men allt måste börja i skolan. En grundläggande digital kompetens krävs för att vi ska lyckas med det systemförändrande tekniksprång som AI innebär, skriver bland annat Åsa Zetterberg, TechSverige, Anders Henriksson, SKR, och Göran Arrius, Saco.
På vuxenutbildningen i Sundsvall gick mycket tid åt till administrativa uppgifter – tills man hittade en bättre lösning. "Nu har vi en AI-assistent och det fungerar jättebra", säger Jennie Sjögren som basar över vuxenutbildningen i kommunen.
Hur kan en elev, som inte behärskar grunderna, lära sig att tänka kritiskt och avgöra om information är trovärdig, undrar Fredrik Malm (L) i en replik om AI i skolan.