AI har börjat etablera sig bland lärarna. I gymnasiet använder redan en femtedel av lärarna AI i undervisningen, enligt en ny undersökning. Samtidigt sätter regeringen käppar i hjulen, enligt kritikerna.
Artificiell intelligens beskrivs av somliga som ett hot, av andra som världsförbättrande. När IKT-pedagogerna Linda Spolén och Jakob Ödin Fagerlund på Medioteket utbildar lärare om AI är bilden mer balanserad.
Regeringen måste ge den samlade expertisen en möjlighet att bidra med kunskapsunderlag till en ny digital strategi för skolan som säkerställer att våra unga får den digitala kompetens de behöver. Det skriver Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech Industry
Vad betyder dagens och morgondagens AI-teknik för skolan? Johan Falk, undervisningsråd på Skolverket, diskuterar de AI-system som utvecklas i rasande fart. Han fördjupar sig speciellt i två exempel på hur skolan påverkas: lärbottar och AI som hinder för lärande. (webb-tv)
Hur kan du som skolledare förhålla dig till AI-utvecklingen? Och hur kan AI hjälpa dig att frigöra tid och underlätta för dig att fokusera på kärnuppgiften i ditt uppdrag. I det här avsnittet fokuserar vi på den snabba utvecklingen och hur det påverkar skolledarnas situation. Gäst: Micke Kring, projektledare RISE. (webb-tv)
En ekspertgruppe er klar med nye anbefalinger til politikerne om fremover at begrænse ”antallet af prøver, hvor det er muligt at snyde eller blive anklaget for snyd”.
Rundt om på landets skoler er risikoen for snyd med ChatGPT så markant, at det kalder på ændringer af eksamenerne. De nye prøver bør inddrage brugen, lyder anbefalingen.
Sveriges Lärare visar i den här rapporten hur våra medlemmar ser på digitalisering och Artificiell Intelligens (AI) i skolväsendet samt vad de tror det betyder för barn och elevers lärande. (pdf)
Hvordan bidrager kunstig intelligens i undervisningen? Det spørgsmål har fire lærere sat sig for at finde svar på. Og til det har de modtaget 72.000 kroner.