Det är viktigt att införandet av en tioårig grundskola, där förskoleklassen görs om till årskurs 1, utformas i linje med forskningen, skriver Johan Duvdahl (L), .
Ett sådant verktyg tror jag är nyckeln till att slippa att vi i november har tagit på oss så mycket att vi inte orkar längre, skriver läraren Emelie Johansson.
Våra fina ungar är värda ett bättre öde, vi måste stärka deras intelligens och samtidigt ge dem en bra utbildning.Det skriver Eva Franchell i en ledare.
Förslaget att slopa antiken i grundskolans historieämne fortsätter att väcka ilska. Historielärarnas förening hoppas att förslaget aldrig blir verklighet. Lärarna kräver att regeringen tar itu med ett välkänt problem – att undervisningstimmarna i historia är för få.
På nystartade Anna Whitlocks gymnasium i Stockholm vill rektor Annica Tengbom Ödén ge så lite utrymme som möjligt åt betyg och nationella prov. Så får lärarna mer tid, och eleverna lär sig mer, menar hon.
Schemastrul och brist på lokaler, men också mer tid för reflektion. En dryg månad in på terminen vittnar lärare om stora skillnader när ämnet idrott och hälsa utökats med 100 timmar. "Det är bra med mer fysisk aktivitet men vi ser en risk att lärarna blir utarbetade", säger Helen Hedblom från Svenska Idrottslärarföreningen.
I flamländska Belgien går eleverna 157 dagar i skolan under ett läsår, medan antalet skoldagar i Danmark och Italien är 200. Det visar en ny rapport från Eurydike-nätverket.
The academic calendar shows national data on how the academic year is structured (beginning of the academic year, term times, holidays and examination periods). Differences between university and non-university study programmes are also highlighted. The information is available for 38 countries. (pdf)
This report, based on national data, gives an overview on the length of the school year, the start and the end dates, the timing and length of school holidays and the number of school days. It covers both primary and general secondary education and key points are illustrated by comparative figures. The information is available…