Hege Bae Nyholt i Rødt ber kunnskapsministeren om svar på hvordan det skal være trygt for ansatte i barnehager og skoler å snakke om og undervise om Pride.
Är läraryrket verkligen så “gött” som många verkar tro när sommaren kommer? Med alla nedskärningar och sjukskrivningar? Det frågar sig läraren HP Tran.
”Ska vi bakåt i tiden till den bekväma ”tyst i klassrummet”-modellen? Eller ska vi behålla humanism genom att utveckla en metodik som tränar till ansvar och samarbete?”, skriver John Steinberg, fil dr i pedagogik och författare.
Skolverkets expert förstår Borlängeföräldrarnas oro inför att kommunen lägger ner flera förskolor i Skräddarbacken och istället bygger en ny, stor, förskola – för 150 barn. "Den stora risken är att det blir för många möten", säger Adrian Forssander, undervisningsråd med ansvar för förskolefrågor på myndigheten.
Kiruna kommun riskerar att få betala viten på totalt 1,2 miljoner kronor om man inte lyckas få bukt på de stora och allvarliga bristerna på Nya Raketskolan. Nu senast är det skolans högstadium som får hård kritik.
“Jeg skal lede lidt for at finde de elever, der har været glade for deres folkeskoletid”. Sofie Meinertz Schurmann Hansen viser rundt på Struer Fri Fagskole. Her arbejder hun som trivselsvejleder for de 52 unge mennesker, der går og bor på skolen. Eleverne har det tilfælles, at de alle på hver deres måde har måttet…
Most primary schoolteachers think children’s attention spans are getting shorter and classroom behaviour has deteriorated since before the Covid pandemic, a survey has found.
Att locka tillbaka utbildade lärare som sökt sig till en annan arbetsplats än skolan, är ett effektivt sätt att hantera lärarbristen. Statistiska centralbyrån, SCB, har frågat legitimerade lärare som arbetat minst två år i skolan varför de lämnade och vad som skulle kunna få dem att återvända, skriver NWT:s Ledarredaktion.
Nio av tio lärare på fritidshemmen anser att elevgrupperna är så stora att de inte hinner lära känna alla elever. "Utvecklingen går åt fel håll, det behövs ett maxtak för hur stora grupperna får vara", säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande i Sveriges Lärare.