Barn som går i förskolor med utegårdar av trädgårdskaraktär har bättre motorik, högre koncentrationsförmåga och färre sjukdagar. Fördelarna med gröna ytor är många och tydliga, men de behöver synliggöras och ligga till grund för samhällsplaneringen, skriver Ulrika Åkerlund, landskapsarkitekt, Boverket, m.fl.
En ny myndighet för arbetsmiljökunskap ska inrättas. Beskedet välkomnas av Lärarförbundet. "Det är oerhört viktigt med en övergripande nationell aktör som har en samlad blick på arbetsmiljöarbetet", kommenterar Mathias Åström, förhandlingschef på Lärarförbundet.
Skoluniform är obligatoriskt på en högstadieskola i Norrköping. Men Sveriges elevråd är starkt emot att elever ska ha skoluniform. "Det begränsar elevernas frihet att kunna uttrycka sig. Alla är olika, alla vill klä sig olika", säger Lino Eriksson, vice ordförande Sveriges elevråd.
Mikroplaster som kan skada djurlivet i sjöar, vattendrag och hav läcker ut från lekplatser och skolgårdar, enligt en ny undersökning från Lunds universitet.
En del hävdar att det inte är viktigt med mindre elevgrupper. De har fel, enligt läraren Katarina Kasmarvik. Återkoppling, individuellt stöd och socialt samspel – allt blir bättre om eleverna är färre. Och lärarens administrativa börda minskar.
Sverige behöver inte fler spejsade skolor utan väggar. Det som behövs är fler skolor som sätter kunskap före trender, skriver Naomi Abramowicz på ledarplats.
Beskedet om att läraren Bjarne Engström gått in i väggen kom som en chock för de andra på Risbroskolan. I dag arbetar tre beteendevetare som studiepedagoger på deltid för att avlasta lärarna – något som gjort stor skillnad på skolan.
Den här veckan startar de flesta skolor igen efter sommarlovet och Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågors siffror visar att 95 procent av eleverna i grundskolans årskurs 7–9 och i gymnasiet alltid eller oftast känner sig trygga i skolan.