Skolpersonal måste få sätta gränser för att hjälpa alla skolans elever, med eller utan npf. Det skriver Susanne Norman och Lillemor Bergquist i en slutreplik.
Åratal av märkliga prioriteringar, det hungriga marknadstänket, ett ivrigt effektiviserande och en nyfrälst övertro på dokumentation tycks ta ut sin rätt, skriver Maria Wiman angående Arbetsmiljöverkets senaste rapport.
Det svenska samhället, inte minst skolan, har varit för naivt när det kommer till återvändarna från terrorstaten IS. Det säger skolministern efter Expressens granskning som visar att mer än var fjärde fått anställning med barn, unga och utsatta.
Samtidig med at mange lærere døjer med hovedpine, går støjen i skolen i alvorlig grad ud over elevernes faglige udbytte af undervisningen, lyder det fra en ekspert i børns sprogtilegnelse.
Läraryrket är det yrke där störst andel rapporterar besvär orsakade av arbetet. Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén är inte förvånad. "Man tittar alldeles för lite på lärares förutsättningar", säger hon.
De stressrelaterade sjukskrivningarna har fördubblats. Samtidigt toppar lärarna en ny lista: hälften rapporterar jobborsakade besvär. Det visar nya siffror från Arbetsmiljöverket och Försäkringskassan.
Lærere og pædagoger på Sorgenfriskolen i Virum havde ørepropper købt i håndkøb til at dæmpe støjen fra skrigende elever, men dem kunne Arbejdstilsynet ikke godkende. Specialskolen fik et strakspåbud og indførte formstøbte ørepropper.
Alla barn måste ha rätt till trygghet i skolan. Det har de inte om Susanne Norman och Lillemor Bergquist får bestämma. Det skriver företrädare för föräldranätverket Rätten till utbildning i en replik.
Skolornas yrkesprogram behöver se över risker som elever kan drabbas av och som kan ge livslånga sjukdomar. Det kan vara exponering av kemiska produkter vid hårfärgning eller att andas in cementdamm på byggutbildning, berättar yrkeshygieniker Helena Fornstedt.
Med en jättestor sorg i mitt hjärta lämnar jag nu mitt uppdrag som förskollärare i Göteborgs stad. Det är en hemsk känsla att inse att det yrke jag en gång valde, som har varit så givande, nu har ätit upp mig inifrån och ut, eftersom förutsättningar inte finns, skriver Elin Olausson, förskollärare i Göteborgs stad.
Elever med utåtagerande beteende finns i hela Sverige. Det är inte bra för skolorna, och inte heller bra för individerna själva. Skolans personal måste få sätta gränser för de eleverna, skriver Susanne Norman och Lillemor Bergquist.