Hyllievångsskolan i Malmö är ett flaggskepp för modern pedagogik. Rektorn Tanja Vivlund tycker att mycket fungerar väl, men att utemiljön borde ha planerats annorlunda.
Barnen blir fler. Många lokaler är slitna och behöver bytas ut. Det kommer att byggas mycket de närmaste åren. "Professionen måste vara med", säger Hans Flygare på Lärarförbundet.
Dagliga konflikter bland eleverna och stök i klassrummet. Lärare och rektorer som slutade på löpande band. Och ett hot om vite på nära en miljon kronor från Skolinspektionen. Det såg inte ljust ut för Vetterstorpsskolan i Västerås – men på ett halvår vände trenden.
Hur låg temperatur får det egentligen vara, innan stängning kan ske av förskolan eller skolan, är exempel på aktuella frågor som Lärarförbundet Kontakt får. Svaret är att det inte finns någon tydlig gräns för hur kallt det får vara i en lokal, utan det beror bland annat på arbetsuppgifternas art.
Trötthet, huvudvärk och sömnsvårigheter. Grundskollärare, fritidspedagoger och förskollärare har oftare besvär till följd av arbetet jämfört med de flesta andra yrkesgrupper. Det visar en rapport från Arbetsmiljöverket.
En tredjedel, 28 procent, av Sveriges drygt 5 miljoner sysselsatta har upplevt besvär till följd av arbetet. Kvinnor har i högre utsträckning arbetsorsakade besvär än män. (pdf)
Fyra av tio grundskollärare, fritidspedagoger och förskollärare säger att de haft arbetsrelaterade besvär till följd av arbetet, visar en undersökning gjord av Arbetsmiljöverket.
Lærerne har fået et sværere job og nogle andre elever end tidligere. Det giver en stigning i antallet af traumatiserede lærere, der henvender sig til psykolog Tina Morelli Nørgaard.
En del elever bliver svigtet i de rammer, skolen har i dag. Det giver alarmerende stigning i mistrivsel og sager om vold mod lærere, siger formanden for Lærerforeningens Arbejdsmiljø- og Organisationsudvalg.
Många lärare tvingas sjukskriva sig och överväger att byta jobb på grund av röstproblem. Nu krävs preventiva åtgärder som mindre buller och bättre ventilation. Och röstteknik måste in i lärarutbildningen, skriver logopederna Annika Szabo Portela och Karin Huss.