Alf Solander, rektor för Tumba gymnasium i Botkyrka, skoldebattör och författare, om ryktesspridning bland personalen och hur man kommer till rätta med det.
Anställda på skolan skulle gynnas av att låta personer som är utbildade i arbetsmiljöarbete ta över ansvaret. Lärare skulle då få mer tid att vara lärare och skolledare skulle ägna mer tid åt det pedagogiska arbetet på skolan, skriver läraren Andreas Johansson.
Anmälningar om hot, våld och kränkningar i skolan fortsätter att öka, något som kommit att få mycket medial uppmärksamhet. Det är både bra och viktigt, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.
Lågaffektivt bemötande ska förebygga och förhindra konflikter. Men kritiker menar att metoden snarare riskerar att orsaka våld. Debatten förs, om inte i affekt, så i vart fall i högt tonläge.
Lärarförbundet ska ta täten i kampen för arbetsmiljön, skriver företrädare för 58 avdelningar. Jag håller helt med. Vi behöver använda hela vår samlade kraft för att få politiker och arbetsgivare att förstå vad som krävs för att få fler och friskare lärare, skriver Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande.
Allt fler frågar sig vad facken gör åt att lärare blir sjuka till följd av nedskärningarna på skolan. Ja, vad gör Lärarförbundet? Vi måste täten i kampen för arbetsmiljön, skriver ordförande och huvudskyddsombud i 58 lokalavdelningar.
Kanske är det genom att vara i händelsernas centrum på skolan som elever får sina föräldrar att engagera sig. Samla alla som känner till de bekymmer en elev eller en familj har till nätverksmöten, skriver socionomen Sara Winter.
Sedan 2013 har antalet anmälningar om elever som kränkts av skolpersonal nästan fördubblats. Nu vill både Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund se en ökad tillit till yrket.