Våld och hot accepteras i dag indirekt i den svenska skolan. När elever beter sig olämpligt, hotar eller tar till våld måste det medföra sanktioner, skriver Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund.
Att visa hur handlingar får konsekvenser är att rusta för ett liv som vuxen i ett demokratiskt samhälle. Under fredagens riksdagsdebatt om hot och våld mot lärare och rektorer behöver Anna Ekström därför konkretisera hur detta problem ska åtgärdas, skriver Vesna Prekopic på ledarplats.
I höstens skolenkät 2018 deltog sammanlagt 1 580 skolenheter. I den här rapporten redovisar vi ett urval av resultaten från enkäten med fokus på trygghet, studiero, stöd och stimulans. (pdf)
Efter att metoden lågaffektivt bemötande av eleverna infördes på Hjulstaskolan i Spånga ledde det till en ”explosionsartad” höjning av antalet hot- och våldssituationer, enligt skyddsombudet. Arbetsmiljöverket kräver efter inspektion fortsatt kartläggning av hot och våld och hotar nu med vite.
Att införa ordningsbetyg skulle innebära en ännu större stress för lärarna. Dokumentationsbördan är redan enorm. Lärarförbundet är starkt kritiskt mot förslaget.
Lärare och fack är kritiska till förslaget om ordningsomdömen. I Norge har betyg i ordning och uppförande i skolan funnits länge. "Jag tycker det fungerar bra med betygen", säger läraren Anders Lundblad.
En majoritet i riksdagen vill införa skriftliga ordningsomdömen i skolan. Men kritiken bland framför allt lärare är stor mot förslaget. "Ingen kan egentligen uttala sig om effekten kring detta än så länge", säger Marcus Samuelsson, professor i pedagogik vid Högskolan Väst.
Många lärare hyser misstro till förslaget omdömen i ordning. Nu svarar Liberalernas partiledare Jan Björklund på kritiken. "Jag tror att när det väl är infört så kommer de flesta tycka att det här är ganska bra", säger L-ledaren till Skolvärlden.
Jan Björklund, vi är många lärare som är trötta på att skoldebatten inte betonar de bakomliggande orsakerna, det som kanske faktiskt är grunden till ordningsproblemen från första början, skriver Maria Wiman, lärare i Huddinge.
Betygen i ordning och uppförande försvann ur svensk skola för femtio år sedan då den nya läroplanen Lgr69 började gälla, skriver Widar Andersson på ledarplats.