Självklart ska det till exempel vara den vuxne läraren som bestämmer i klassrummet och inte de omyndiga barnen. Det skriver Nya Kristinehamns-Posten i en ledare.
Nästa generations beslutsfattare skall skolas i dagens system – har de verkligen fått sin grund i en skola i världsklass?, skriver läraren Tommy Lénberg.
Föräldrars orimliga krav innebär en ökad arbetsbelastning för förskollärarna. Men över en fjärdedel av förskollärarna uppger att de inte backas upp av sin rektor när det gäller att hantera kraven, skriver Sara Djurberg i en krönika.
En elev som rev ned en tavla på en judisk person som står och ber och kommentarer mot människor med muslimsk bakgrund. Det är några exempel på vad som hänt på Internationella engelska skolan sedan krigsutbrottet mellan Israel och Hamas.
Slagsmål på skolan, en judisk skolkamrat som kränker palestinier, tredjeklassare som skriker död åt Israel. Kriget mellan Israel och Hamas märks i flera klassrum i Göteborg, säger rektorerna som har svarat på en enkät som SVT gjort.
I dag har läraren Therése Landström svårt att tänka sig en arbetsvardag utan en klassmentor. Nu kan hon fokusera på undervisning och kunskapsmål medan klassmentorn ansvarar för elevernas sociala trygghet och kontakten med vårdnadshavare.
Heltidsmentorerna i Älmhult sköter i princip allt som inte rör själva undervisningen. Något som har betytt enormt mycket för lärarnas arbetsbelastning, enligt läraren Katarina Ek och mentorn Jesper von Krusenstierna.
Anställ heltidsmentorer så att lärarna fullt ut kan fokusera på undervisningen. Det är en lösning som efterfrågas, och testas, på allt fler håll i landet. Men nu varnar forskare för att upplägget kan leda till nya problem.
Mentorskapet sväller eftersom det är otydligt vad som egentligen ingår i rollen. Det menar Åsa Fahlén, ordförande för Sveriges Lärare, som nu kräver att uppdraget regleras.
Två av tre lärare hinner inte skapa ordentliga relationer till alla sina mentorselever när de utåtagerande eleverna med stora problem tar all tid. Men då är risken stor att de introverta lider i det tysta – vilket skapar en samvetsstress hos många lärare.
Dagens system med mer rådgivande elevhälsa sviker lärarna, menar Maria Unenge Hallerbäck, överläkare på bup. Mentorerna lämnas många gånger ensamma när deras elever har psykiska problem eller lever i tuffa familjeförhållanden, enligt hennes erfarenhet.
Tre av fyra lärare lägger ner den största delen av sin mentorstid på konflikter och elevernas mående, visar Ämneslärarens enkät. Här vittnar tre lärare om att mentorskapet skapar samvetsstress och försätter dem i omöjliga situationer.