Att ha distansundervisning varannan dag är ett system som både lärare och högstadieelever i Lidköping är kritiska till. Läraren Agneta Halldin menar att det blir rörigt och kräver mer arbete, och hon får medhåll av eleverna.
I veckan möttes representanter för LR, Lärarupproret och Vetenskapsforum covid-19 för att diskutera smittspridningen i skolan och sina olika utgångspunkter.
Svensk skola präglas av problem, det ska inte förnekas. Att det finns lärare som på riktigt upplever hot i sin vardag är katastrofalt och ska förstås uppmärksammas. Men låt oss inte förblindas av de olyckskorpar som vill sätta klorna alltför djupt i vår vardag i syftet att driva sin egen agenda, skriver Maria Wiman.
En insändare i Dagens Nyheter där en lärarvikarie berättat om ett påstått pistolhot har fått stor uppmärksamhet under den senaste veckan. Polisen har inlett en förundersökning i fallet, men skolan nekar till att hotet ska ha ägt rum, enligt P4 Stockholm.
Högskolan Väst lanserar nu ”Virtual Campus” där nya studenter kan besöka skolan virtuellt. Detta hoppas man ska ge en känsla av hur det kan vara att studera på skolan, trots att man inte kan vara på plats.
Det behövs betydligt kraftigare åtgärder för att minska smittspridningen i grundskolan och på fritidshemmen, anser KI-forskaren Åsa Wheelock. På Kungsholmens grundskola har fritidshemmet infört ”bubbeltänk” med separerade avdelningar och mer tid utomhus.
Gymnasieläraren Olof Linton har ett par konkreta tips på säkerhetsåtgärder skolan bör vidta, som kanske kan bidra till att vi slipper händelser likt den i Frankrike eller Trollhättan igen.
Selvom cororanarestriktionerne er forlænget til 28. februar, kan de mindste elever måske snart komme tilbage i skole. Den menneskelige faktor taler i hvert fald for det.