Antiken får vara kvar, men något måste bort. Kanske kan en bättre historieundervisning fungera som medborgarfostran. Det skriver Jacob Sidenvall i en ledare.
Eftersom syftet med historieämnet är att alla elever ska få en historisk referensram, ett historiemedvetande och historisk bildning vore det en stor felprioritering att ta bort epoken. Jag tror den omfattande kritiken kommer att leda till att förslaget i historia ändras så att antiken fortsatt finns kvar i ämnet. Allt annat vore en skandal. Det…
Antiken blir kvar i grundskolan. Utmärkt, men svenska elever borde få fler historietimmar. Är det rimligt att man har dubbelt så mycket slöjd som historia? skriver DN:s Maria Schottenius.
Efter massiv kritik drar Skolverket tillbaka förslaget att stryka antiken ur kursplanen för historia i grundskolan. Historielektionerna är överbelastade, enligt Skolverket – ett problem som kvarstår nu när antiken behålls.
Efter den massiva kritiken – nu backar Skolverket. Förslaget att stryka antikens historia ur kursplanen för historia i grundskolan dras tillbaka. "Reaktionerna har varit många, men dem vi lyssnar på är främst lärare i historia", säger Anna Westerholm vid Skolverket.
I det förslag till förändrad kursplan i historia som Skolverket gick ut med på remiss den 25 september är antiken borttagen. Skolverket kan konstatera att det saknas stöd för vårt förslag och därför kan vi redan nu, innan remisstiden gått ut, slå fast att antiken kommer att finnas kvar i grundskolans kursplan i historia.
Lägg fler timmar på historieundervisningen i grundskolan och på gymnasiet. Skolverkets förslag att slopa antiken beror på många års nedskärningar av ett ämne som är centralt för förståelsen av omvärlden, skriver David Ludvigsson, ordförande i Historielärarnas förening, DN.Åsikt.
Statens syn på universiteten som politiska verktyg kväver den akademiska friheten, skolan behöver den klassiska bildningen, och borgerliga politiker borde inte vilja ersätta bidrag med riktade kuponger. (webb-radio)
Skolverket tar bort antiken från historieundervisningen i grundskolan. Det obligatoriska innehållet i årskurs 7-9 föreslås i stället börja från cirka 1500-talet. Som argument för denna bortpetning anges ”stoftträngsel” i kursinnehållet, skriver Justina Blomlöv, Fil kand i kulturvetenskap samt lärare 1-9.