Rapporter
Rapporter

De senaste rapporterna om förskola, skola och utbildning.
Senast publicerat
Läs fler rapporter här.Undervisningen om sexualitet, samtycke och relationer
Granskningen visar att 23 av de 30 granskade grundskolorna och 26 av de 30 granskade gymnasieskolorna behöver höja kvaliteten i undervisningen om sexualitet, samtycke och relationer. (pdf)
En sammanfattad bild av ungas levnadsvillkor i Sverige
MUCF:s rapport ger en bred bild av ungas levnadsvillkor i Sverige inom områdena arbete, utbildning, ekonomisk och social utsatthet, inflytande och representation samt kultur och fritid.
Beslut om att starta eller utöka skola
Statistik för utbildning som ska starta 2025/26. (pdf)
Konferenser
Annons

Matematiksvårigheter i högstadiet och gymnasiet
Webbkonferens
Välkommen till Skolportens webbfortbildning för dig som möter elever i matematiksvårigheter. Ta del av aktuell forskning…
Världens bästa skola– så lyfter vi svensk skola från bra till bäst
Med denna text vill vi bidra med vårt perspektiv. Vi är övertygade om att vi kan ta svensk skola från bra till bäst – om vi fokuserar på de verkliga utmaningarna som skolan står inför. (pdf)
Elever i anpassade gymnasieskolan – läsåret 2024/25
Antalet elever har ökat både på både nationella program och individuella program. Läsåret 2024/25 går det 7 570 elever i anpassade gymnasieskolan. Det är en ökning med 5 procent från föregående läsår. (pdf)
Elever i gymnasieskolan – läsåret 2024/25
För det nionde året i rad ökar det totala antalet elever i gymnasieskolan. Det visar vår nya statistik. Yrkesprogrammen fortsätter att öka och läsåret 2024/25 går 3 220 fler elever ett yrkesprogram jämfört med förgående år. Även antalet elever i anpassade gymnasieskolan ökar. (pdf)
Enskilda huvudmän i förskolan
I den här rapporten ger Skolverket en aktuell bild av enskilda huvudmän och fristående förskolor. (pdf)
En tioårig grundskola
Propositionen innehåller förslag till ändringar i skollagen som syftar till en starkare kunskapsskola. (pdf)
Visste du detta? – Om skola i små kommuner
I skriften beskriver SKR kommuners olika förutsättningar när det gäller att skapa en likvärdig förskola och skola i hela landet, hur staten kan stötta små kommuner och vad små kommuner kan göra själva för att tackla sina utmaningar. (pdf)
Statsbidrag för läromedel – En utvärdering av stödets utformning och utfall 2023
Läromedelsföretagens utvärdering fokuserar dels på om de pengar som faktiskt betalades ut gick till det tänkta ändamålet, dels på orsaker till att 152 miljoner kronor inte söktes av huvudmännen. Vi har även studerat hur handläggningen av stödet fungerat och vilka problem som funnits med statsbidragets utformning. (pdf)
Skolinspektionens årsrapport 2024 – Iakttagelser och erfarenheter under år 2024
I denna årsrapport sammanfattar vi Skolinspektionens viktigaste iakttagelser utifrån vad vi sett i de granskningar som genomförts under 2024. Vi redogör för de vanligaste bristområdena och vilka skillnader vi ser mellan olika skolor. (pdf)
Ett nationellt mobilförbud i de obligatoriska skolformerna och fritidshemmet
Utredarens huvuduppdrag har varit att ta fram ett förslag till en reglering som innebär att mobiltelefoner och annan elektronisk kommunikationsutrustning ska samlas in vid varje skoldags början när det gäller de obligatoriska skolformerna och fritidshemmet. (pdf)
Så tycker unga 2025 – arbete och utbildning
Hur ser dagens unga på arbete och studier? Vad motiverar dem att studera vidare? Vilka drivkrafter och förväntningar har de och vad värdesätter de i ett jobb? Den här rapporten ger ny kunskap om vad unga tycker och tänker kring arbete och studier idag. (pdf)
Ungas hälsa, relationer och sexliv – Resultat från UngKAB23
UngKAB23 beskriver resultaten från en enkätbaserad befolkningsstudie. 9 444 unga i åldrarna 16–29 år svarade på enkäten vilket motsvarar en svarsfrekvens på 24 procent. Resultatet redovisas per könsidentitet: tjej, kille och unga med andra könsidentiteter (vilket innefattar icke-binära och de som inte vill kategorisera sig utifrån kön). (pdf)
Skolledarrapport Transportprogrammet 2024/2025
Trender och statistisk inom landets transportutbildningar (pdf)