Rapporter
Rapporter
De senaste rapporterna om förskola, skola och utbildning.
Senast publicerat
Läs fler rapporter här.Lycklig är den som har en öppen väg framför sig
Studiens övergripande syfte är att beskriva förutsättningar och hinder för romskt liv i Malmö. Syftet är också att beskriva förutsättningar, möjligheter och utmaningar som tjänstepersoner som arbetar med romsk inkludering upplever för sitt och kommunens arbete med att förverkliga lagen om nationella minoriteten avseende romer.
En ohållbar klassrumssituation
Barn och unga har olika förutsättningar att klara skolgången. Skolan har därför ett kompensatoriskt uppdrag som innebär att alla elever ska få möjlighet att nå så långt de kan. Rapporten visar att verkligheten är en annan. (pdf)
Nyhetskategorier
Svenska 15-åringars användning av digitala verktyg – Nordiska jämförelser utifrån PISA 2022
I den här rapporten redovisar Skolverket enkätdata om svenska 15-åriga elevers användning av digitala verktyg i ett nordiskt jämförande perspektiv. I rapporten undersöks även relationen mellan elevernas användning och deras resultat på PISA-provet. (pdf)
Nyhetskategorier
Rektorsomsättning i grundskolan och gymnasieskolan – Läsåren 2014/15–2022/23
Här sammanfattar vi statistiken över rektorsomsättning i grundskolan och gymnasieskolan för de som var rektorer läsåren 2014/15–2022/23. (pdf)
Nyhetskategorier
En granskning av skolornas arbete med extra anpassningar och särskilt stöd i deobligatoriska skolformerna och ifritidshemmet
Skolinspektionen har på uppdrag av regeringen genomfört en granskning av skolornas arbete med extra anpassningar och särskilt stöd till elever i de obligatoriska skolformerna och i fritidshemmet. Läs rapporten. (pdf)
Nyhetskategorier
Skolnedläggningar 2014 – 2023 – Ett kunskapsunderlag
I en färsk rapport från Friskolornas riksförbund har skolekonomen Gustav Blomberg granskat alla skolnedläggningar i Sverige under de senaste tio åren. (pdf)
Nyhetskategorier
Förskolans möte med hederskulturen
Rapporten tittar på hur barn från familjer med hedersnormer påverkas när deras föräldrars värderingar om jämställdhet, demokrati och självständighet står i konflikt med förskolans värderingar. Den undersöker även hur de konkurrerande normerna påverkar förskolans möjligheter att nå sitt samhällsuppdrag. (pdf)
Nyhetskategorier
Att mäta kunskaper och skapa information – en vägkarta för bättre uppföljning i skolsystemet
Den här rapporten diskuterar hur man kan skapa ett bättre system för kunskapsuppföljning i den svenska grundskolan och hur resultaten i sin tur kan användas för att förbättra informationssystemet. (pdf)
Nyhetskategorier
Lärares professionella villkor – En studie av karriärstegsreformen och lärarlönelyftet
I rapporten presenteras en enkätstudie gjord med 13 000 legitimerade lärare – från förskoleklass till gymnasiet. Målsättningen är att bidra med förståelse för vilken betydelse lärarlönelyftet och karriärtjänster för lärare har haft för lärares yrkesroller, relationer och arbetsuppgifter. (pdf)
Nyhetskategorier
Enskilda huvudmän i grund- och gymnasieskolan
I den här rapporten ger Skolverket en aktuell bild av enskilda huvudmän i grund- och gymnasieskolan. Rapporten beskriver dels friskolesektorns utveckling och omfattning, dels variationerna bland enskilda huvudmän när det gäller till exempel storlek, juridisk form och geografisk spridning. (pdf)
Nyhetskategorier
Resultat Skolenkäten 2024
Här kan du ta del av resultaten från Skolenkäten 2024. Årets omgång omfattar svar från nära 400 000 elever, lärare och föräldrar. Skolenkäten görs en gång per år och då deltar hälften av landets skolor. Under 2024 deltog totalt 3 096 skolor från Trelleborg till Kiruna.
Students, digital devices and success
The digital environment offers educational opportunities but also presents many risks to learning and well-being. As we integrate new digital technologies into education, we must acknowledge the challenges and complexities that arise. (pdf)
Nyhetskategorier
”Ingen sa sannningen”
I den här rapporten är det ungdomarnas röster som står i fokus. Vi har träffat unga personer som harhoppat av gymnasiet inom tre år från att de började, och bett dem berätta om sina erfarenheter, valoch motiv. (pdf)
Nyhetskategorier
“Det enda jag tänker på är stress och skola.”
Tim Bergling Foundation släpper tillsammans med Sveriges Elevkårer och Sveriges Elevråd en ny elevundersökning om hur skolan påverkar ungas mående. (pdf)
Nyhetskategorier
Undervisningens kvalitet i gymnasieskolans yrkesämnen
Undervisningens kvalitet i yrkesämnen är av central betydelse för elevernas möjligheter att utveckla ett gottyrkeskunnande. Låg kvalitet kan ha en stor negativ inverkan på elevernas möjligheter att utveckla yrkesspecifika kunskaper och färdigheter. Skolinspektionen har därför granskat undervisningens kvalitet i två utvalda yrkesämnen. (pdf)
Skolportens magasin
Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.