Skolportens veckobrev v 35
Gör konsten mer relevant för eleverna!
Läs Skolportens intervju med Matilda Åhall, bildlärare och läromedelsförfattare. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Bild och kommer att tala om hur man kan arbeta med konst så att den känns mer relevant för dagens elever.
Flyktingsorg, kulturkrockar och inkludering i skolan
Läs Skolportens intervju med prisbelönte talaren Charbel Gabro. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Svenska som andraspråk och kommer att tala om mångfald och inkludering i skolan.
Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan
En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behöver kunna bemöta hedersrelaterat våld och förtryck. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Skolportens konferens i företagsekonomi!
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december. Missa inte din chans att delta!
Temaföreläsning – Samtalsmetoder i förskolan
Digital temaföreläsning med David Edfelt om hur pedagoger i förskolan kan använda samtalet som pedagogisk resurs, inte minst för att nå barn som ofta krockar med vardagen. Ta del av föreläsningen när det passar dig mellan 16 september–21 oktober.
Podcast: Poesi som resurs i undervisningen
Poesi kan användas för att nå kunskap, utveckla kognition och har ett egenvärde bland annat som en estetisk upplevelse. Men många lärare upplever undervisningen som svår främst på grund av bristen på mätbarhet. Det berättar Karolina Pettersson, tidigare lärare och i dag forskare på Högskolan Dalarna.
Skollunchen – en outnyttjad resurs för att lära elever om mat, hälsa och hållbarhet
Forskning som tagits fram på uppdrag av Livsmedelsverket visar att elever oftare äter frukost, äter mer frukt och grönt, mindre sötsaker och vågar prova fler nya maträtter när skolor arbetar aktivt med mat- och måltidsutbildning.
Oro och utsatthet kan göra att elever skippar skollunchen
Det är inte maten som serveras som är viktigast för eleverna – det är de sociala aspekterna av skolmåltiden, som trygghet och socialt sammanhang i skolrestaurangen. Det visar genomgångar av ny forskning som undersökt elevernas egna upplevelser av skolmåltiderna och som gjorts på uppdrag av Livsmedelsverket.
Kartläggningen i matematik leder lärarna fel
Det är oklart vad kartläggningen av sexåringars mattekunskaper ska fokusera på och vad den ska leda till, menar Maria Walla, forskare i matematikdidaktik. Hon anser att det är tveksamt om Skolverkets material ger det stöd som läsa-skriva-räkna-garantin utlovar. ”I en internationell kontext sticker den svenska kartläggningen ut på ett sätt som är oroande”, säger hon.
Så slits historielärare mellan olika uppdrag
Historielärare går en balansgång som blivit allt svårare med åren: De ska berätta för eleverna om vad som hänt i det förflutna – och samtidigt uppmuntra dem att ifrågasätta historiska beskrivningar. ”På många sätt ett märkligt fundament att stå på för lärarna”, säger forskaren Henrik Åström Elmersjö.
Nyanlända lämnas i sticket vid gymnasievalet
Språkintroduktionsprogrammen är ofta fördelaktiga för nyanlända elever, men rykten och brist på studievägledning gjorde att de inte riktigt förstod det. Det säger Brendan Munhall, som har forskat om hur nyanlända elever påverkas av marknadsföring i gymnasievalsprocessen.
Fördjupad förståelse för åskådare kan förebygga mobbning
Det krävs många olika åtgärder för att motverka mobbning i skolan, visar en avhandling av Nathaniel Oliver Iotti. Bland annat är en uppfostran där föräldrarna uppmuntrar och stödjer barnen att själva reflektera och ta ställning, förbunden med de motivationsprofiler som fick åskådare att försvara den mobbade.
Virtuellt utbyte främjar studenters globala engagemang
Virtual Exchange främjar lärarstudenters interkulturella medvetenhet och globala engagemang. Det visar Malin Reljanovic Glimäng i sin avhandling om vilken potential VE har för blivande ämneslärare i engelska.
Matematiktexters struktur påverkar läsningen
Det är viktigt hur matematiktexter organiseras, och hur symboler och ord kombineras, eftersom det påverkar läsningen, visar Ulrika Wikström Hultdins avhandling.
Rektors utmanande frågor banar väg för utveckling i förskolan
En genomtänkt samtalsmodell har bidragit till ett fokus på lärande, visar Therése Ludvigsson, rektor i Marks kommun i sin utvecklingsartikel.
Nya forskarintervjuer på Skolporten.se
Forskning och Utveckling
Konferens för dig som undervisar i teknik
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i teknik på högstadiet och gymnasiet. Ta del av didaktisk forskning, ämnesfördjupande föreläsningar och få praktiska verktyg för att utvecklas i din yrkesroll. Delta på plats i Stockholm 7–8 november eller via webbkonferensen, 14 november–6 december.
Tre förslag från regeringen om ökad insyn i friskolor
Regeringen skickar ut tre förslag om hur insynen i friskolor ska öka.
Två av tre lärare använder AI men sällan tillsammans med elever
Skolverket har presenterat en lägesbild över AI-användningen bland lärare. Två av tre svaranden använde AI-tjänster, i någon form, i sitt arbete under vårterminen. Dessa användes dock sällan under lektionstid och elevernas nyttjande av AI var begränsat. Få lärare ser behov av att använda AI mer trots att Skolverket ser att eleverna behöver förstå tekniken.
Elevers mobilanvändning ska granskas
Skolverket ska undersöka hur elever använder sina mobiltelefoner på lektioner och raster. Regeringen vill veta vilka skillnader det finns mellan flickor och pojkar och hur utsatta elever är för digitala kränkningar.
Göteborg först i landet med distansundervisning i grundskola
Göteborg och Uppsala blir först i landet med att erbjuda distansundervisning.Det gäller vissa elever i årskurs 6 till och med 9. Här är förutsättningarna för att distansundervisning ska erbjudas.
Göteborg inför språktest för anställning i förskolan
Efter tre år av politisk oenighet och långa utredningar väljer det rödgröna styret i Göteborgs stad att införa ett digitalt språktest för förskolepersonal – vid nyanställningar. Men oenigheten kvarstår. Partierna till höger vill att testet också ska användas för att kartlägga redan anställdas kompetens.
”Livrädda för att deras barn ska bli arbetare”
Ängsliga föräldrar som skyddar barnen från motgångar, ger dem odelad uppmärksamhet och tävlar om att vara bästa stödet genom skolan. Det ställer orimliga krav på undervisningen, tycker lärarna.
AI-undervisning införs tidigare än planerat
Från hösten kan gymnasieskolor erbjuda AI på schemat. Men antalet behöriga lärare är hittills få – närmare bestämt åtta i hela landet. Fler är dock på väg.
Lov utan lov: Frånvarande elever ökar kraven på lärare
Föräldrar struntar i skolplikten och förlänger på eget bevåg sina barns sommarlov. Andra åker på vintersemester under skoltid då priserna är lägre. ”Förutom att eleverna missar viktig undervisning leder frånvaron till merarbete för lärarna”, säger Catharina Källgren, speciallärare på Blombackaskolan i Södertälje.
Elever saknar tillräckliga förkunskaper
Elever slussas vidare i skolan utan tillräckliga förkunskaper, anser fyra av tio lärare. I socioekonomiskt svaga områden upplevs problemet nästan dubbelt så stort. Det visar en ny undersökning från Sveriges Lärare.
Lärarnas larm: Vi kan inte ge alla elever stöd
HP Tran drar en parallell till sjukvården när han beskriver vad sprängfyllda klassrum och en ständig brist på stödresurser gör med en lärare: ”Likt en läkare får jag bedöma vilka patienter det är värt att lägga energi på och som jag kan rädda. Det tär på samvetet”, säger han.
Ökad insyn i friskolor – ett steg närmare
Regeringen har utlovat att insynen i fristående skolor ska öka. Frågan är hur. Ytterligare ett förslag läggs nu på bordet, jämte de två redan kända.
Så påverkar AI undervisningen i skolan
Lärare och elever har börjat använda sig av så kallade chattbotar, både i skolan och privat. Vad får det för konsekvenser? Hör elever, läraren Anders Dahlin och biträdande rektorn Anneli Stuplao i Stockholm. (webbradio)
Tholin: ”Vi är Europamästare i antal underkända elever”
Svensk skola får tveksam guldmedalj för störst andel underkända elever i hela Europa. ”Vi är Europamästare i antalet underkända”, säger Jörgen Tholin, docent och tidigare betygsutredare.
Nytt stöd i skolan: Distans för ”hemmasittare”
Elever som inte klarar av att vara i skolan kan nu för första gången erbjudas distansundervisning som särskilt stöd. ”Vi vill hjälpa eleverna att bryta sin isolering” säger Ulrika Mattson, rektor i Uppsala.
Ströfrånvaro pressar lärarna på SFI
Starkt fokus på flexibilitet och individanpassning försvårar för lärare inom SFI att bedriva en bra undervisning. Det menar Lillemor Malmbo som är SFI-lärare och ordförande för Sveriges Lärare i Umeå.
Ny hård kritik mot läsundervisningen på lärarutbildningen
Blivande F–3-lärare får inte lära sig tillräckligt om hur de ska undervisa eleverna i att läsa och skriva. Det slår en ny rapport fast. ”Lärarutbildningen måste reformeras”, säger Agneta Gulz, forskare och en av rapportförfattarna.
Prisade rektorn: Det är viktigast för mig i mitt ledarskap
Humor och självdistans. Det är två viktiga inslag i rektor Anders Wallins ledarskap. I mars tog han emot årets Stora Skolledarpriset och nu väntar nya utmaningar.
Skolledarnas vittnesmål: ”Är just nu en mycket välbetald administratör”
Skolledarens har undersökt hur förutsättningarna för det pedagogiska ledarskapet ser ut bland våra läsare. Så här säger skolledare själva om sin situation.
Enkät: Skolledare vill se bättre förutsättningar för ledarskapet
En majoritet av skolledare anser sig ha ganska eller mycket dåliga förutsättningar för att kunna utföra sitt uppdrag som pedagogiska ledare. Tre av fyra använder mindre än 25 procent av sin arbetstid åt sitt pedagogiska ledarskap. I stället får man ägna mycket tid åt sådant som inte har med kärnuppdraget att göra. Det visar Skolledarens…
Experten: Så bemöter du de ”jobbigaste” medarbetarna
Berätta hur du vill ha det i stället! Så kan chefen bemöta energitjuven i sitt team, och i bästa fall vända ett problembeteende till något positivt. Det säger psykologen Anna Bennich.
Lotta Edholm om Skolledarens granskning: ”Nedslående”
En majoritet av skolledarna i Skolledarens undersökning anser sig ha ganska eller mycket dåliga förutsättningar att utföra sitt uppdrag som pedagogiska ledare. ”Det är otroligt nedslående resultat”, säger skolminister Lotta Edholm (L).
Rektorns satsning på fritidshemmet ger resultat
För rektor Johanna Nordin är fritidshem och skola lika viktiga delar för en elevs utveckling. Under hennes ledarskap har fritidshemmets pedagogik och utomhusaktiviteter fått ett ökat utrymme på Dackeskolan. Det har bidragit till höjda resultat och ökad trygghet bland eleverna.
Artificiell intelligens i undervisningen
Rapporten bygger på enkätsvar från drygt 190 lärare som ingår i Skolverkets webbpanel med inriktning mot gymnasieskolan. Lägesbilden ger inte en nationellt representativ bild, men resultat och exempel som presenteras utgör en indikation på hur lärare använder ochhanterar AI i undervisningen och i sitt arbete. (pdf)
En F–3-lärarutbildning på vetenskaplig grund för bättre tidig läs- och skrivutveckling
Mot bakgrund av vetenskaplig evidens om hur grundläggande läs- och skrivförmåga utvecklas och hur man kan gå till väga för att säkerställa att nära nog alla når denna, vill denna rapport lyfta fram vilken kunskap som F–3-lärarstudenter borde få med sig (pdf).