Hoppa till sidinnehåll

Skolportens veckobrev v 35

Publicerad:2024-08-26
John Miller
Redaktör:John Miller

Gör konsten mer relevant för eleverna!

Läs Skolportens intervju med Matilda Åhall, bildlärare och läromedelsförfattare. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Bild och kommer att tala om hur man kan arbeta med konst så att den känns mer relevant för dagens elever.

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behöver kunna bemöta hedersrelaterat våld och förtryck. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.

Skolportens konferens i företagsekonomi!

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december. Missa inte din chans att delta!

Temaföreläsning – Samtalsmetoder i förskolan

Digital temaföreläsning med David Edfelt om hur pedagoger i förskolan kan använda samtalet som pedagogisk resurs, inte minst för att nå barn som ofta krockar med vardagen. Ta del av föreläsningen när det passar dig mellan 16 september–21 oktober.

Podcast: Poesi som resurs i undervisningen

Poesi kan användas för att nå kunskap, utveckla kognition och har ett egenvärde bland annat som en estetisk upplevelse. Men många lärare upplever undervisningen som svår främst på grund av bristen på mätbarhet. Det berättar Karolina Pettersson, tidigare lärare och i dag forskare på Högskolan Dalarna.

Oro och utsatthet kan göra att elever skippar skollunchen

Det är inte maten som serveras som är viktigast för eleverna – det är de sociala aspekterna av skolmåltiden, som trygghet och socialt sammanhang i skolrestaurangen. Det visar genomgångar av ny forskning som undersökt elevernas egna upplevelser av skolmåltiderna och som gjorts på uppdrag av Livsmedelsverket.

Kartläggningen i matematik leder lärarna fel

Det är oklart vad kartläggningen av sexåringars mattekunskaper ska fokusera på och vad den ska leda till, menar Maria Walla, forskare i matematikdidaktik. Hon anser att det är tveksamt om Skolverkets material ger det stöd som läsa-skriva-räkna-garantin utlovar. ”I en internationell kontext sticker den svenska kartläggningen ut på ett sätt som är oroande”, säger hon.

Så slits historielärare mellan olika uppdrag

Historielärare går en balansgång som blivit allt svårare med åren: De ska berätta för eleverna om vad som hänt i det förflutna – och samtidigt uppmuntra dem att ifrågasätta historiska beskrivningar. ”På många sätt ett märkligt fundament att stå på för lärarna”, säger forskaren Henrik Åström Elmersjö.

Nyanlända lämnas i sticket vid gymnasievalet

Språkintroduktionsprogrammen är ofta fördelaktiga för nyanlända elever, men rykten och brist på studievägledning gjorde att de inte riktigt förstod det. Det säger Brendan Munhall, som har forskat om hur nyanlända elever påverkas av marknadsföring i gymnasievalsprocessen.

Fördjupad förståelse för åskådare kan förebygga mobbning

Det krävs många olika åtgärder för att motverka mobbning i skolan, visar en avhandling av Nathaniel Oliver Iotti. Bland annat är en uppfostran där föräldrarna uppmuntrar och stödjer barnen att själva reflektera och ta ställning, förbunden med de motivationsprofiler som fick åskådare att försvara den mobbade.

Nya forskarintervjuer på Skolporten.se

Forskning och Utveckling

Konferens för dig som undervisar i teknik

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i teknik på högstadiet och gymnasiet. Ta del av didaktisk forskning, ämnesfördjupande föreläsningar och få praktiska verktyg för att utvecklas i din yrkesroll. Delta på plats i Stockholm 7–8 november eller via webbkonferensen, 14 november–6 december.

Två av tre lärare använder AI men sällan tillsammans med elever

Skolverket har presenterat en lägesbild över AI-användningen bland lärare. Två av tre svaranden använde AI-tjänster, i någon form, i sitt arbete under vårterminen. Dessa användes dock sällan under lektionstid och elevernas nyttjande av AI var begränsat. Få lärare ser behov av att använda AI mer trots att Skolverket ser att eleverna behöver förstå tekniken.

Elevers mobilanvändning ska granskas

Skolverket ska undersöka hur elever använder sina mobiltelefoner på lektioner och raster. Regeringen vill veta vilka skillnader det finns mellan flickor och pojkar och hur utsatta elever är för digitala kränkningar.

Göteborg inför språktest för anställning i förskolan

Efter tre år av politisk oenighet och långa utredningar väljer det rödgröna styret i Göteborgs stad att införa ett digitalt språktest för förskolepersonal – vid nyanställningar. Men oenigheten kvarstår. Partierna till höger vill att testet också ska användas för att kartlägga redan anställdas kompetens.

Lov utan lov: Frånvarande elever ökar kraven på lärare

Föräldrar struntar i skolplikten och förlänger på eget bevåg sina barns sommarlov. Andra åker på vintersemester under skoltid då ­priserna är lägre. ”Förutom att eleverna missar viktig undervisning leder frånvaron till merarbete för lärarna”, säger Catharina Källgren, speciallärare på Blombackaskolan i Södertälje.

Elever saknar tillräckliga förkunskaper

Elever slussas vidare i skolan utan tillräckliga ­förkunskaper, anser fyra av tio lärare. I socioekonomiskt svaga områden upplevs problemet nästan dubbelt så stort. Det visar en ny undersökning från Sveriges Lärare.

Lärarnas larm: Vi kan inte ge alla elever stöd

HP Tran drar en parallell till sjukvården när han beskriver vad sprängfyllda klassrum och en ständig brist på stödresurser gör med en lärare: ”Likt en läkare får jag bedöma vilka patienter det är värt att lägga energi på och som jag kan rädda. Det tär på samvetet”, säger han.

Så påverkar AI undervisningen i skolan

Lärare och elever har börjat använda sig av så kallade chattbotar, både i skolan och privat. Vad får det för konsekvenser? Hör elever, läraren Anders Dahlin och biträdande rektorn Anneli Stuplao i Stockholm. (webbradio)

Ströfrånvaro pressar lärarna på SFI

Starkt fokus på flexibilitet och individanpassning försvårar för lärare inom SFI att bedriva en bra undervisning. Det menar Lillemor Malmbo som är SFI-lärare och ordförande för Sveriges Lärare i Umeå.

Enkät: Skolledare vill se bättre förutsättningar för ledarskapet

En majoritet av skolledare anser sig ha ganska eller mycket dåliga förutsättningar för att kunna utföra sitt uppdrag som pedagogiska ledare. Tre av fyra använder mindre än 25 procent av sin arbetstid åt sitt pedagogiska ledarskap. I stället får man ägna mycket tid åt sådant som inte har med kärn­uppdraget att göra. Det visar Skolledarens…

Rektorns satsning på fritidshemmet ger resultat

För rektor Johanna Nordin är fritidshem och skola lika viktiga delar för en elevs utveckling. Under hennes ledarskap har fritidshemmets pedagogik och utomhusaktiviteter fått ett ökat utrymme på Dacke­skolan. Det har bidragit till höjda resultat och ökad trygghet bland eleverna.

Artificiell intelligens i undervisningen

Rapporten bygger på enkätsvar från drygt 190 lärare som ingår i Skolverkets webbpanel med inriktning mot gymnasieskolan. Lägesbilden ger inte en nationellt representativ bild, men resultat och exempel som presenteras utgör en indikation på hur lärare använder ochhanterar AI i undervisningen och i sitt arbete. (pdf)
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer