Skolportens förskolebrev sep
Regeringen har beslutat om en omarbetad läroplan för förskolan. Den träder i kraft nästa sommar och betonar bland annat barns rätt till högläsning.
Sveriges Radio
Barns integritet, som nu för första gången skrivits in i läroplanen, har sedan fem år varit en del av arbetet på Hammarens förskola i Torpshammar.
Sveriges Television
Regeringen har beslutat om en reviderad läroplan för förskolan, Lpfö 18. Läroplanen träder i kraft den 1 juli 2019. Den beslutade läroplanen finns att ladda ner här som pdf.
Skolverket
I förskolan som arbetsplats finns en lång icke-hierarkisk tradition som fortfarande märks. Det gör paradoxalt nog förskolechefen till en mycket modern ledargestalt, menar forskaren Bim Riddersporre. Läs intervjun med henne ur Skolportens magasin här!
Skolporten
Det kan lätt gå rutin i de årliga medarbetarsamtalen. Här är tips för att få ut mer av mötet med förskolechefen.
Förskolan
Förskolechef, 29-30 november i Göteborg
Vi fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och pedagogisk professionsutveckling. Konferensen syftar till att belysa din yrkesroll från olika perspektiv. Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.
Temaarbete ses av vissa som en barrikad mot skolans ämnesfokus. Kanske var det därför reaktionerna blev så starka när tematiskt arbete slopades i förslaget till ny läroplan.
Förskolan
Hej Caroline Strandberg, förskollärare på Glumslövs förskola! Hur tänker ni kring era teman?
Förskolan
Förskolan Karet i Umeå har gått från uppstyrda projektaktiviteter till att låta barnen utforska på sina egna villkor. Då lever temat länge.
Förskolan
Regnskogstemat på Glumslövs förskola förtrollar både barn och vuxna. Bus och kreativitet är ledorden.
Förskolan
Undervisning handlar om att planera så att alla barn möter alla målområden i läroplanen – inte att styra mot specifika kunskaper, skriver Christian Eidevald i en krönika.
Förskolan
Det pratas för lite på lärarutbildningen om vilken kroppskontakt pedagoger får ha med barn på förskolan. Det anser nyutexaminerade förskollärare som intervjuats i forskningsprojektet ”Beröring i förskolan – omsorg eller fara?”.
P4 Värmland
För stora steg mellan skolformer. Inkluderande arbetssätt och pedagogik är vanligast i förskolan och försvinner mer och mer ju äldre barnet blir. Ämnet behöver diskuteras mer, enligt specialpedagog Veronica Ferm.
Specialpedagogik
Barn med beteendesvårigheter är inte lika engagerade i förskolan som andra barn, vilket påverkar deras lärande och utveckling. Extra stöd behöver sättas in redan på förskolan, konstaterar forskaren Madeleine Sjöman som nu valts till Skolportens favorit.
Skolporten
Från i höst är förskoleklassen obligatorisk. Men skoldagens längd varierar stort över landet. Heléne Folkinger i Vallentuna kan undervisa sina elever sex timmar per dag, dubbelt så mycket som lagen kräver.
Förskolan
Den första juli 2019 träder garantin för tidiga insatser gällande läsa, skriva och räkna ikraft.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
På Västangårds skola i Umeå är det redan från förskoleklass fullt fokus på att inga elever ska hamna på efterkälken. En specialpedagog, en speciallärare och en lågstadielärare gör det möjligt att agera snabbt.
Skolvärlden
Hur ser villkoren ut för flickor respektive pojkar med funktionsnedsättning i skolan? Det och mycket mer diskuterar en ny FoU-skrift: Genus och specialpedagogik – praktiknära perspektiv. Läs rapporten här (pdf).
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Förskoleklassen, 31 januari-1 februari i Stockholm
Samtidigt som förskoleklassen firar 20 år som skolform har den blivit obligatorisk och behåller sin viktiga roll som brygga mellan förskola och skola. Som pedagog i förskoleklass spelar du en viktig roll i att skapa goda förutsättningar för lärande och se till att sexåringarnas första möte med skolan blir så bra som möjligt. Välkommen till två dagar med fokus på det viktiga året i förskoleklassen!
Försök med avgiftsfri förskola i Oslo i områden med stor andel barn med utländsk bakgrund förbättrade barnens läsfärdighet och kunskaper i matematik, visar en ny rapport (pdf).
Studieförbundet Näringsliv & Samhälle
Det är genom att samspela med andra barn och vuxna som barn lär och utvecklas. Därför är det också viktigt med kunskaper om hur socialt samspel går till för att kunna stödja barns utveckling på ett bra sätt i förskolan, skriver Polly Björk-Willén.
Venue
Therese Lindgren har sin studie forskat om hur förskolebarnet blir till i skärningspunkten mellan utbildningsforskning, policy och praktik.
Malmö universitet
Hur är miljöer och aktiviteter i förskolan organiserade för att möjliggöra utforskande av matematik? Det är en av frågorna som Gabriella Gejard utforskar i sin avhandling.
Uppsala universitet
Bör det finnas ett tak för antalet barn på förskola och fritids? Frågan delar Sveriges kommuner, det visar en undersökning som Lärarnas tidning har gjort.
Lärarnas tidning
Vi är beredda att lagstifta om gruppstorlek i förskolan om inte minskningen går tillräckligt snabbt, skriver Gustav Fridolin, språkrör för Miljöpartiet.
Lärarnas tidning
Hon blev engagerad i Förskoleupproret för flera år sedan och är nu skyddsombud för Lärarförbundet på sin arbetsplats. ”En bättre arbetsmiljö – det brinner jag för”, säger förskolläraren Marina Sandström från Göteborg.
Lärarförbundet
Vår lojalitet med barnen har gjort att vi har stått ut med mycket. Samma lojalitet gör att vi nu måste tala högre för att skydda deras rättigheter. Det skriver 110 barnskötare, pedagoger och förskollärare vid Malmö stads förskolor.
Sydsvenska Dagbladet
Om elevhälsan ska jobba förebyggande i första hand – varför inte börja redan i förskolan? Det gör man i Örebro kommun trots att det inte är ett krav i skollagen.
Specialpedagogik