Skolportens förskolebrev april
Digital kurs hos Skolporten – Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan
Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr ex. moms!
Temaföreläsning – Juridik i förskolan
Digital temaföreläsning om juridik som påverkar förskolans vardag. Föreläsningen ger en lättillgänglig juridisk introduktion till ett antal rättsliga dilemman som kan uppstå i förskolan och hur du som rektor bör hantera dem. Ta del av föreläsningen när det passar dig mellan 15 april–20 maj.
Temaföreläsning – Hållbar utveckling i förskolan
Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Konferens i höst – Specialpedagogik i förskolan
Välkommen till Skolportens konferens för dig som möter barn i behov av stöd i förskolan. Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg om bland annat flickor med autism och adhd, när leken inte fungerar, hur vi främjar psykisk hälsa och arbetar med explosiva barn. Delta på plats i Stockholm 26–27 november 2024 eller via webbkonferensen 4 december 2024–8 januari 2025.
Podcast: Våra bästa tips för utvecklingssamtalet
Senaste avsnittet av podden Förskolan handlar om utvecklingssamtal. Fredrik Kahn, Ellinor Lange och Eva Lindström berättar hur de planerar och genomför sina samtal. (webbradio)
I förskolans sinnesrum kan barnen koppla av och utforska
Tänk dig att varje dag ha tillgång till ett rum för återhämtning och taktil stimulans. Precis så har Nyckelpigans alla 1–5-åringar det.
Förskola hotar med orosanmälan – om barnen går hela sommaren
Att låta sitt barn gå på förskolan hela sommaren kan vara tecken på bristande omsorg och leda till en orosanmälan. Det är innebörden i ett mejl från en förskola i Solna som nu väcker starka reaktioner från föräldrar.
Vissa förskolor försågs med luftrenare – så blev utfallet gällande sjukfrånvaron
Fem av Vimmerby kommuns förskolor fick luftrenare under förra året. Målsättningen med satsningen var att minska sjukfrånvaron hos personalen. Nu har en utvärdering gjorts.
Skottlossning och knarkhandel – vid fler än hundra förskolor
Över 70 skottlossningar förra året skedde i närheten av förskolor i länet. Och hundratals förskolor – majoriteten av dem i Stockholms stad – ligger i direkt närhet till en öppen drogscen, enligt P4 Stockholms kartläggning.
Här har friskronder skapat arbetsglädje
Från fokus på risker till fokus på det friska och positiva. Efter flera års strukturerat ”arbetsglädjearbete” med friskronder har ett nytt mindset satt sig på Nydala förskola. Och resultaten är fantastiska.
Kritik för brister i arbete mot hedersförtryck
Förskolepersonal som har bristande kompetens i hedersrelaterade frågor eller till och med själva upprätthåller hedersnormer. Barn vars fri- och rättigheter inskränks. I en ny granskning från Stadsrevisionen får förskolenämnden i Göteborg hård kritik.
Adam och Selma – bryggan till skolan
Nu finns ett pedagogiskt stödmaterial för att underlätta övergången från förskola till skola. Materialet består av interaktiva filmer och vänder sig till direkt till barn, och till pedagoger som jobbar med barn, sista året i förskolan eller början av förskoleklass.
Nya råd: Hosta och snor är okej i förskolan
Barn med snuva och hosta får vara i förskolan så länge de mår bra i övrigt. Det slår Folkhälsomyndigheten fast i ett över hundra sidor långt dokument. ”Nu blir det tydligt för förskolepersonal och föräldrar vad som gäller”, säger socialminister Jakob Forssmed (KD).
Smitta i förskolan
Vägledning och stödmaterial som riktar sig till huvudmän och personal i förskolan och ska vara ett stöd i arbetet för en friskare förskola. På sidan finns vägledningen Smitta i förskolan, affischer för utskrift samt film om hur du kan bryta smittkedjan genom att tvätta händerna på rätt sätt.
Så får du till högläsning i förskolan!
Ann S. Pihlgren är fil.dr, förskole- och skolutvecklare samt författare och föreläsare. Hon har skrivit ett flertal böcker, bland annat om högläsning, undervisning och lärande i förskolan. Ann har också varit en del av Skolverkets läslyft och tilldelats Läromedelsförfattarnas pris för bästa kurslitteratur.
Unik förskola i Malmö vill locka fler barn
Brandvaktens förskola i Malmö är Skånes enda förskola för barn med flerfunktionsnedsättning. Trots det är hälften av platserna tomma. Nu hoppas förskolan locka fler familjer genom att hålla öppet hus.
Här är barnen vana vid att avbryta högläsningen
För snart 10 år sedan öppnades Ribersborgs förskolebibliotek i samband med projektet Läsmagi, där stadens förskolor fick stöd för att starta egna bibliotek. Pedagog Malmö besökte biblioteket tillsammans med utvecklingspedagogen Ulf Malmqvist och förskolläraren och språkombudet Stephanie Persson, för att prata högläsning och textsamtal.
Nya siffror stärker kravet för mer tid till förskollärare
Förskollärare har i snitt tre timmars planeringstid i veckan – totalt. Sex av tio tvingas planera medan de befinner sig i barngruppen, minst några gånger per vecka. Det visar en ny undersökning från Sveriges Lärare.
27 forskare i upprop mot skärmfri förskola
Regeringens uppdrag till Skolverket – att göra utbildningen i förskolan skärmfri – riskerar att ge negativa och allvarliga konsekvenser, särskilt för barn som är i störst behov av att möta en digitaliserad värld med stöd av utbildade förskollärare och barnskötare. Det skriver 27 barn- och förskoleforskare i ett gemensamt upprop.
Engagemang för språkutveckling och välmående i förskolan
Läsmetoden ”dialogic reading” används för att engagera barn och utveckla deras språkförmåga. Och en – för svenska förhållanden – ny metod ger barn möjlighet att själva skatta sitt välbefinnande.
Den sociala uppdelningen börjar redan i förskolan
När föräldrar ur samma samhällsskikt gör samma val för sina barn bidrar det till att segregationen börjar redan i förskolan. Det konstaterar Håkan Forsberg, forskare vid Uppsala universitet, efter en stor studie om hur föräldrars bakgrund påverkar valet av förskola.
Stöd saknas i arbetet i mångspråkiga barngrupper
Förskolepersonal som arbetar i barngrupper där många barn har andra modersmål än svenska önskar att de fick mer stöd från rektor och kollegor. Det visar Johannes Finnman Grönaas avhandling.
Digitala och analoga verktyg i förskolans STEM-undervisning
Genom att integrera både digitala och analoga verktyg kan förskollärare erbjuda barn på förskolan innovativa och nyskapande aktiviteter inom STEM-undervisningen. Det visar Anna Otterborns forskning.