Skolportens dagsbrev 2024-06-19
Ingen entydig relation mellan digitala verktyg i skolan och PISA-resultat
15-åringar som använder digitala verktyg i skolan några timmar per dag har högre resultat i PISA 2022, jämfört med elever som gör det sällan eller väldigt mycket. De som däremot använder digitala verktyg till annat än lärande i många timmar, både i skolan och i hemmet, har sämre resultat på PISA 2022, visar ny rapport.
Forskaren sågar OECD:s statistik om stök: ”Orimligt”
Ny statistik från OECD:s visar att svenska elever är bland de stökigaste i världen. Men undersökningen som ligger till grund för påståendet har brister. ”Resultatet är orimligt”, säger Jonas Vlachos, professor vid Stockholms universitet.
Så vill skolministern stoppa koncernernas genväg till expansion
Vid upprepade tillfällen har skolkoncerner som stoppats från att starta nya skolor kunnat runda Skolinspektionen och expandera ändå genom att ta över redan befintliga skolor. Nu vill skolministern sätta stopp för detta genom att ändra lagen säger hon till SVT.