Skolportens Dagsbrev 2023-02-21
AI-boten satte samma betyg som lärarna
Efter debatten om AI-fuskande elever bad norska lärare chatboten att sätta omdömen. Resultatet blev oväntat träffsäkert.
Vi Lärare
Lärarna som prisas av Vetenskapsakademien
Rickard Fors vill att alla ska älska matematik, Martin Harari Thuressons uppgifter i ellära saknar slut, Jonas Kronkvist låter berättelserna om kemi tala och Preeti Gahlawat prioriterar miljö- och hållbarhetstänk i NO. Därför får de fyra lärarna pris av Vetenskapsakademien.
Vi Lärare
”Samhället behöver mer modersmålsundervisning – inte mindre”
Röster höjs om att modersmålsundervisning skulle vara slöseri med skattepengar och påstås också ha en negativ inverkan på integrationen och språkutveckling i svenska. Forskning har dock redan slagit fast att modersmålet är grunden för all annan inlärning, skriver representanter för Sveriges Lärare.
Göteborgs-Posten