Skolportens Dagsbrev 2019-01-29
Lärare är okritiska till entreprenöriellt lärande
Carina Holmgren har undersökt vilket genomslag begreppet entreprenöriellt lärande har fått inom skolan. Vad hon fann var att utbildningarna genomgående antar ett okritiskt perspektiv till entreprenörskap och EL och att få lärare reflekterar över vilka konsekvenser EL får för lärarrollen.
Skolporten
Professor: Skolans problem synliga redan 1990
Problemen i skolan har varit synliga i decennier och receptet från politiken har ständigt varit mera pengar. Regeringen behöver ordna tydliga läroplaner liksom en total omgörning av lärarutbildningen. Det menar Inger Enkvist, professor emerita i spanska, och pekar på att det finns en stor grupp ungdomar som idag driver vind för våg i samhället.
Fplus.se
”Oförskämt mot lärarna i förskolan, Skogstad”
Isak Skogstad devalverar förskollärares pedagogiska roll till att handla om barnpassning och att vara lekledare. Det är inte bara felaktigt utan också oförskämt, skriver Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet, i en replik.
Aftonbladet