Uppslagsverk i all ära – när de flesta av oss i dag vill veta något om något vänder vi oss till datorn, eller mobilen. Läs vidare och få tips på hur du blir en effektivare "googlare".
Varken Skolverket eller regeringen är nöjd med hur undervisningen av nyanlända barn är upplagd. – Jag tror inte på förberedelseklasserna som innebär att eleverna går där på heltid, isolerade, säger biträdande utbildningsminister Nyamko Sabuni (fp). I morgon tisdag ska hon presentera ett reformpaket mot segregation i skolan tillsammans med partikollegan Jan Björklund.
Det blir strid om friskolor på Miljöpartiets kongress. Flera motioner föreslår att företag med vinstsyfte inte ska få driva förskolor och skolor. Men partistyrelsen säger nej.
Förra året sjösattes nya läroplaner för grund- och gymnasieskolan med höjda krav på att alla elever ska tränas i muntligt framförande och retorik. Det ställs högre krav på det muntliga i alla ämnen.
Risken är väl att resultaten i de irakiska skolorna skulle bli så mycket bättre än genomsnittet i de svenska skolorna att det vanliga skolväsendet skulle framstå som undermåligt. Det skriver Åsa Moberg i en nyhetskrönika i DN.
"Varför växer skillnaderna?" är en ny rapport om skolor och elever som har svårt att nå de uppsatta målen, och vad som kan och bör göras åt det. Rapporten är skriven av Anne-Marie Lindgren, före detta utredningschef vid Arbetarrörelsens tankesmedja. Läs hela rapporten här (pdf).
En viktig uppgift för skolan är att ge eleverna överblick och sammanhang. Ämneslärarna ska samverka med varandra, men ibland kan ämnessamverkan vara svår att få till i praktiken.
De senaste decenniernas invandring och mångkulturalistiska utgångspunkt har skapat ett splittrat och segregerat samhälle. Vad gäller Björklund är det glädjande att han inser att invandringen är en huvudförklaring till att skolan blivit allt mer ojämlik, skriver Richard Jomshof SD, SO-lärare och ledamot i Utbildningsutskottet, en debattartikel.
Det fria skolvalet är här för att stanna. Att rulla tillbaka utvecklingen till en tid då politiken styrde vilken skola elever och familjer hade att vända sig till är varken önskvärt eller möjligt, skriver Aron Modig är förbundsordförande för Kristdemokratiska ungdomsförbundet (KDU), i en debattartikel.