Hoppa till sidinnehåll

Nyheter

Visar sida 8507 av 8507

Förberedelseklass jämförs mellan Sverige och Kanada

2012-02-12
Hur tar svensk skola hand om nyanlända elever från andra länder jämfört med hur man gör i Kanada? Och hur slussas man från förberedelseklass till ordinarie klass och vad skiljer länderna åt? Det är frågor som intresserar forskaren Thom Axelsson på Malmö högskola som nu fått pengar från Vetenskapsrådet för att arbeta som gästforskare i Kanada ett…

Påverkar lärarlön elevernas resultat? Svar: Ja!

2012-02-10
Peter Dolton och Oscar Marcenaro-Gutierrez, forskningsrapport - Teacher’s pay and pupil performance Den övergripande frågeställningen är: påverkar den stora variationen i lärarlön i olika OECDländer elevernas resultat? Jag ska bespara dig tid käre läsare: svaret är ”ja”. Men, det viktiga i detta resonemang är också hur och vad vi lägger pengarna på. Undersökningen är omfattande då…

Riktad tillsyn av bedömning och betygssättning hos skolor med stora avvikelser vid ombedömning av nationella prov

2012-02-06
I denna riktade tillsyn har Skolinspektionen granskat om de nationella proven används som stöd inför betygsättning, om lärare sätter betyg enligt författningarna samt om rektor säkerställer att betyg utfärdas i enlighet med dessa. I rapporten pekar Skolinspektionen på en rad områden som behöver utvecklas för att en korrekt och kvalificerad bedömning och betygsättning ska kunna…
Nyhetskategorier

Betygssättning i gymnasieskolan

2011-02-06
Denna rapport redovisar resultatet av Skolinspektionens kvalitetsgranskning med inriktning mot i första hand rektorer och lärares men också skolhuvudmäns insatser för att säkerställa likvärdig betygssättning i gymnasieskolan. Resultaten visar framför allt att det finns brister i hur skolorna arbetar med analys och uppföljning av betygssättningen. (pdf)
Nyhetskategorier

”Svaga skolor kommer att förlora sina bästa lärare”

1970-01-31
De nya lärarlönerna i Stockholms skolor kommer inte att leda till att svagpresterande skolor höjer sina resultat. Tvärtom kommer både elever och lärare att vilja fly de ”svartlistade” skolorna. Utbildningsförvaltningen bör tänka om och satsa på att få kvalificerade lärare till de skolor där de behövs mest, skriver två lärare.
18 5068 507