Minskad dokumentation och en återgång till en mer traditionell lärarroll. Det var några av Jan Björklunds käpphästar när han talade på Lärarnas Riksförbund kongress.
Finansminister Anders Borg (M) anser att S-förslaget om utbildningskontrakt och "skolplikt" för unga utan gymnasieexamen kan vara bra. Men det goda i det förtas, enligt Borg, av att Socialdemokraterna vill höja a-kassa och sjukförsäkring.
Den svenska skolan blir allt mer ojämlik och kunskapsklyftorna ökar. Detta leder till ett allt mer segregerat samhälle. Det säger Lärarnas Riksförbund i dag efter att ha gjort en undersökning med hjälp av Statistiska centralbyrån (webb-radio).
Bara Aspenäs och Uddared i uppfyllde politikernas garanti att alla elever ska kunna läsa och skriva när de går ut tvåan. Det visar Lerums kommuns nya kvalitetsmätning av skolan.
Riksdagens beslut om en återgång till låg-, mellan- och högstadium tillämpas inte fullt ut i förslaget till ny skolorganisation i Hagfors, menar oppositionen.
Ett föräldrapar tyckte att deras barn behandlades illa på en friskola i Uppsala. De gjorde en anmälan till Skolinspektionen som svarade att skolan får utreda sig själv. En orsak är den nya skollagen.
– Det här är en viktig milstolpe i arbetet med att ”befria utbildningsprogrammen”, säger UR:s vd Erik Fichtelius om det avtal som nu tecknats mellan UR och Copyswede. Avtalet gör det möjligt för UR att tillgängliggöra ett stort antal tv- och radioprogram på ur.se. Kunskapsprogram som tidigare enbart varit tillgängliga genom lösenordskyddade nätverk och i…
”Vår arbetstidsöverenskommelse främjar både kvaliteten i skolan och ger lärarna större frihet.” Orden kommer från det danska lärarfackets ordförande, Anders Bondo Christensen, som just nu gästar Lärarnas Riksförbunds kongress.
En sextioårig förskollärare ruttnar på att tre pojkar leker i torkskåpet och placerar en fot på dörren. Det spelar ingen roll vad som har föregått händelsen eller hur rågat måttet var, barnen var tre år, det skriver Malin Wollin i en krönika.
Många svenska lärare tycker att det är svårt att bedöma systematiska undersökningar, eller laborationer. De är inte vana vid att titta på vad eleverna gör och fundera på deras styrkor och svagheter. Det menar Anders Jönsson som är lektor i naturvetenskapernas didaktik, med inriktning bedömning, vid Högskolan i Kristianstad. Tydliga mål, mycket feedback och noggrant…