Elever som har gått barn- och fritidsprogrammet har svårare att få jobb än elever från andra yrkesprogram. Men kommunala Åva gymnasium i Täby norr om Stockholm utgör ett undantag.
Innan skolpengen infördes var det enbart de mest privilegierade som hade förmånen att kunna välja skola. Enda sättet att ta sig ur en sådan situation förr var att flytta för att kunna gå i en annan skola, skriver företrädare för Kunskapsskolan.
Det finns all anledning att ta till sig av Skolverkets verklighetsbeskrivning som visar på ökade skillnader mellan skolor och se till nya lösningar, skriver Hans Dahlgren (C).
Skillnaderna mellan flickor och pojkars betyg och resultat har inte minskat trots en rekordsatsning på jämställdhet i skolan. Forskare vet varken vad skillnaderna beror på eller hur man kan minska dem.
Det blir lugnare i klassrummen och eleverna blir piggare av att spela trummor ihop. Så gick det på Segevångsskolan i Malmö när hela skolan lärt sig trumma.
Under fem år ska alla lärare på Ribbaskolan i Gränna genomgå en magisterutbildning i lärande under ledning av professor Tomas Kroksmark. Nu är de första C-uppsatserna från lärarna på ”modellskolan” klara.
I alla ämnen utom idrott får fler flickor än pojkar de högsta betygen. På Granbergsskolan i Bollnäs tror rektorn att skillnaden beror på olika kulturer, och tycker att den bör uppmärksammas mer.
Möjligheten att välja skola är etablerad, men skolvalets negativa effekter måste bekämpas. Alla goda krafter måste samverka för att öka likvärdigheten, skriver Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén i en debattartikel.
En kvalitativ förskola är viktigast för elevers resultat i skolan. Det talade professor Kathy Sylva från University of Oxford om på Lärarnas forskningskonvent 2012 (webb-tv).