– UR:s möjligheter att bidra till skola och utbildning ser ut att kunna stärkas, säger UR:s vd Erik Fichtelius efter en snabb läsning av kommitténs betänkande.
Den gymnasiereform som infördes 2011 har inneburit flera stora förändringar. Men hur mottogs dessa på skolorna och hur gick det när reformen infördes? Nu ett år efter ska Skolverket utvärdera förankringen av GY 2011 på lokal nivå. Utvärderingen ska pågå i tre år.
Skolverket kommer att stödja tio utvalda skolor med låga kunskapsresultat genom att anlita handledare som ska arbeta ute i skolorna. En av de utvalda handledarna heter Rut Wallius och är musiklärare och musikterapeut.
Nu finns allmänna råd för pedagogisk omsorg. Råden är helt nya och ska fungera som ett stöd för kommuner, enskilda huvudmän och personal. Syftet är att förbättra kvaliteten så att alla barn får möjlighet till en likvärdig verksamhet.
Var tjugonde elev som går årskurs 1 i gymnasieskolan börjar om på ett nytt program ett år senare. För eleverna innebär omstarten en ny chans, men för kommunerna är det en stor kostnad. Med bättre studie- och yrkesorientering i grundskolan skulle kommunerna kunna spara pengar och färre elever behöva gå ett extra år i gymnasieskolan.
Västerholms Friskola i södra Stockholm fasar ut tryckta läroböcker för att övergå till internetbaserade läromedel. ”En högre måluppfyllelse är vårt enda mål”, säger rektor Anna Ramberg.
Anders-Olofskolan i Hammarstrand är en av 200 skolor i landet som ska ingå i en internationell studie nästa år om lärares och rektorers yrkesvardag. Studien heter Talis och genomförs i 30 länder runtom i världen.
Regeringen lovar fyra miljarder kronor till forskning med fokus på life science bland annat vid Uppsala universitet. Mycket välkommet, säger Eva Åkesson rektor för Uppsala universitet.
I våras införde Östermalmsskolan i Stockholm yoga för förskole-eleverna. Nu har skolan anmälts till Skolinspektionen eftersom anmälaren menar att det handlar om religionsutövning.
Elever och lärare från Vinningaskolan i Lidköping kommer under två år att delta i ett EU-projekt kring hållbar utveckling tillsammans med elever och lärare från Slovenien. I morgon går startskottet då elever i årskurs fem startar arbetet på Vänermuseet i Lidköping.