Andelen elever som i dagarna får högre betyg än vad de presterat på de nationella proven varierar stort mellan olika delar av Sverige. På många håll brister betygssättningen både i rättssäkerhet och likvärdighet, konstaterar Skolinspektionen.
I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om gränserna för den fysiska närvaron på förskolan. Är det till exempel okej att pussa och krama barnen – och hur avlägsnar vi barn som bråkar utan att göra fysiska övertramp? (webbradio)
Att ge sin lärare eller personalen på förskolan en fin present vid skolavslutningen är för många en tradition. Men det är inte oproblematiskt. I Hallstahammar går kommunen numera ut med riktad information till vårdnadshavare – i försök att stoppa orimliga presenter.
Den här rapporten diskuterar hur man kan skapa ett bättre system för kunskapsuppföljning i den svenska grundskolan och hur resultaten i sin tur kan användas för att förbättra informationssystemet. (pdf)
Lärare vet väldigt lite om hur deras elever står sig jämfört med elever på andra skolor. Det saknas helt enkelt relevanta kunskapsmätningar, visar en ny rapport. ”Att återkoppling leder till att vi förbättrar oss har vi alltid vetat. Men det verkar ha glömts bort eller undertryckts medvetet”, säger professor Magnus Henrekson.
AI-tonåringen Laika har gjort nationella provet i Samhällskunskap precis som många ungdomar i Sverige. Med 13 av 70 poäng blev resultatet underkänt. Det är i sig inte så överraskande eftersom Laika både är hemmasittare och helt uppfostrad på sociala medier, men teamet bakom varnar att visualiseringen inte är alltför långt ifrån verkligheten.
I rapporten presenteras en enkätstudie gjord med 13 000 legitimerade lärare – från förskoleklass till gymnasiet. Målsättningen är att bidra med förståelse för vilken betydelse lärarlönelyftet och karriärtjänster för lärare har haft för lärares yrkesroller, relationer och arbetsuppgifter. (pdf)
Förstelärare och de som fått del av lärarlönelyftet är nöjdare med sin arbetssituation och vill oftare stanna kvar i yrket än de lärare som inte omfattats. Det visar en enkätstudie gjord med 13 000 legitimerade lärare.
I Malmö, Göteborg och Stockholm motarbetar Socialdemokraterna privata alternativ med alla verktyg de har att tillgå, skriver fyra moderater från riksdag och kommuner.
När avdelningsbytena och omorganisationerna avlöste varandra på Otis förskola började hans mamma Amanda Leissner skriva ner pedagogernas namn för att minnas. Efter fyra år har hon kommit upp i 23 stycken. Det är helt vansinnigt, säger professor Ingrid Pramling Samuelsson.
Att det saknas yrkesutbildade inom byggsektorn är ett välbekant faktum. Att ungdomar fortsätter att välja byggprogrammet på gymnasiet är därför avgörande. Tyvärr finns det en hel del brister i programmet då alla inriktningar inte erbjuds på alla skolor. Nu behöver Skolverket agera, skriver debattörerna