Special educational needs provision in England is in the grip of a “crisis”, the education secretary has said, as school unions questioned whether a funding boost promised for the sector by the government was actually new money and said it fell a long way short of what was needed.
School leaders have welcomed proposals for the creation of “a cohesion and conflict unit” to support teachers who face “freedom-restricting” threats and harassment during the course of their work.
6 av 10 unge voksne har brukt kunstig intelligens til skole, studier eller jobb det siste halve året, viser en undersøkelse. Et forskningsprosjekt ved UiT skal finne ut hvordan studenter kan lære med kunstig intelligens.
I både skolfrågan och kriminalpolitiken saknas ofta faktaunderlag. Det gör att många beslut fattas i blindo. I klimatpolitiken är det tvärtom. Där klubbar politiker igenom skadliga förslag med öppna ögon, skriver Susanne Nyström på ledarplats.
Triangeltänder på ett par hajtofflor och en fyrkantig portal i Minecraft. Barnen i Norrgårdens förskola vet att former inte bara finns i Mattetrollets låda – utan precis överallt.
Dansa en kvadrat, sjunga i olika tempon eller skapa bajskorvar i olika storlekar. Matematik och estetiska lärprocesser är en självklar kombination för Maria Ripemo i Duvkullans förskola i Karlstad.
Förskolepersonal är dålig på att upptäcka barn som lever med hedersförtryck, visade nyligen en granskning från Malmö. Haninge hade samma problem – tills en personalutbildning ledde till att antalet orosanmälningar fördubblades. "Jag har lärt mig att se tecken som jag inte såg tidigare", säger barnskötaren Laima Mineikis.
Kritiken mot svensk skola är missriktad efter den senaste Pisa-rapporten. Det är främst en grupp som drar ned resultatet. Svenska elever överlag presterar bra. Men att tvinga högpresterande elever att flytta till krisskolor är inte lösningen. ”Vi är inte Nordkorea”, säger skolforskaren Gabriel Heller-Sahlgren till TN.
Experimentell matematik, oro i klassrummet och brist på läxor gör att eleverna presterar sämre i Pisa-undersökningen, visar en ny analys av skolforskaren Gabriel Heller Sahlgren. ”Det är uppenbart att vi har sett ett absolut kunskapsfall”, säger han.
Regeringens utredning av skolans läroplan fokuserar på kunskapskraven. Men Ninni Wahlström, forskare i pedagogik, ser en risk att den statliga styrningen blir för stor och att man missar målet med att förbättra kunskaperna i skolan.