”Vi behöver ta i beaktande vad som krävs för att barn ska ha förutsättningar att må bra”
Hallå där, Anna Hellberg Björklund, leg. psykolog och specialist i pedagogisk psykologi. Du ska tala på Skolportens konferens Specialpedagogik i förskolan 26-27 november.
Vad ska din föreläsning handla om?
- Jag kommer att tala om vad forskning och praktisk erfarenhet säger om hur barns psykiska hälsa kan främjas i förskolan, och ge förslag på hur den här kunskapen kan omsättas i verksamheten. Stor vikt vid kommer att läggas vid de utmaningar som kan uppstå, och vilken roll specialpedagogen har när det gäller de här frågorna. Hur kan man tänka när det gäller handledning, vad kan vara svårt att lösa organisatoriskt och hur kan man prata med ledningen om arbetet för barns psykiska hälsa?
Har psykisk ohälsa bland små barn blivit vanligare?
-Det är alltid svårt att ange siffror när det gäller de yngsta barnen eftersom det inte finns så mycket statistik, men barns psykiska mående är någonting som vi pratar mer om idag än kanske bara för fem år sedan. Det är svårt att säga om det beror på att vi har fått upp ögonen för hur psykisk ohälsa bland små barn kan ta sig uttryck, eller om det handlar om en faktisk ökning
– Det vi vet är att små barn är väldigt beroende av sina vuxna omsorgspersoner, så stress hos vuxna påverkar även barnen. Psykisk ohälsa och dåligt mående riskerar att öka hos barn, när stressproblematik och psykisk ohälsa ökar hos vuxna i samhället.
Vilken roll har förskolan i arbetet för barns psykiska hälsa?
– Förskolan är en helt central arena för att prata om de här frågorna. Förskolan är den plats där många barn tillbringar en stor del av sin vakna tid, och därför får det stor betydelse vad de möter där.
– Vi pratar mycket om en tillgänglig utbildning, men vi behöver också ta i beaktande vad som krävs av oss för att barn ska ha förutsättningar att må bra. Det ingår i det kompensatoriska uppdraget. Om barnen mår dåligt kan de ändå inte ta del av innehållet i utbildningen. Det handlar om att de ska få sina grundläggande behov tillfredsställda.
Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?
– Jag vill att de ska känna en hoppfullhet inför hur mycket vi faktiskt kan göra, med små medel. De ska gå hem med nya tankar om vad barn behöver i förskolan för att må bra, och deltagarna ska känna sig påfyllda både kunskapsmässigt och energimässigt.
Du kan lyssna till Anna Hellberg Björklund påSkolportens konferens Specialpedagogik i förskolan i Stockholm 26–27 november.
Konferensen berör bland annat:
- Hur ser och stöttar vi flickor med adhd och autism i förskolan?
- Främja psykisk hälsa i förskolan – förhållningssätt, bemötande och organisation.
- Digitalisering och lärande för barn i behov av stöd – vad visar forskningen?
- När leken inte fungerar – så identifierar vi enskilda barns lekstyrka, behov och förutsättningar.
- Selektivt ätande – kan det röra sig om ARFID?
- Den senaste forskningen om inkludering och stödjande insatser.
- Så stöttar vi flerspråkiga barn, både i den dagliga verksamheten och vid språkstörning/DLD.
- Explosiva och utåtagerande barn – kartläggning och verktyg med hjälp av positivt beteendestöd.
Konferenser
Läs merSkolportens konferenser har ett starkt forskningsfokus. De innehåller en bredd av föreläsningar med inbjudna experter, riktade mot just din yrkesroll. Du väljer om du vill delta på plats under en till två dagar, eller via våra webbkonferenser. Där får du ta del av de inspelade föreläsningarna när det passar dig under en treveckorsperiod. Båda alternativen ger möjlighet att nätverka med föreläsare och kollegor från hela Sverige.
Temaföreläsningar
Läs merMatematikångest
Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka din plats härDigitala kurser
Läs merFrämja närvaro i förskolan
NY KURS HOS SKOLPORTEN! Den här kursen med kursledare Malin Gren Landell handlar om hur förskolor systematiskt kan arbeta för att främja barns närvaro, vilket gynnar alla barns utveckling och lika möjligheter. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr ex. moms!
Läs mer och ta del av materialet här