Varför är modersmålsundervisning i skolan viktig?
Kenneth Hyltenstam.
Hallå där, Kenneth Hyltenstam, professor emeritus vid Centrum förtvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet. Du ska tala på Skolportens konferens Modersmål.
Vad ska din föreläsning handla om?
– Min föreläsning kommer att handla om varför vi undervisar i modersmål. Jag kommer att tala om de utmaningar som det innebär att utveckla ett modersmål som inte är ett majoritetsspråk, alltså om man har ett annat språk än svenska. Jag kommer också att ta upp argumenten för modersmålsundervisning i skolan.
– Undervisning i modersmål påverkar elevernas språkutveckling. Både utveckling i svenska språket i allmänhet, men också läsutveckling och läsinlärning påverkas av hur väl modersmålet är utvecklat om man har två språk. En annan viktig aspekt är skolframgång. Det finns forskning inom området som visar att om elevens alla språkliga resurser används så stärker det kunskapsinhämtandet och framgången i skolarbetet.
Undervisningen i modersmål är eftersatt på många skolor. Hur kan man förbättra undervisningen?
– Många skolor tar inte modersmålsundervisningens kvalitet och utveckling på ett så stort allvar som man skulle önska. Väldigt lite tid avsätts till modersmålsundervisning och det gör det inte helt lätt för modersmålslärarna att hantera allt som behöver göras på den korta tiden man har till sitt förfogande.
– När det gäller själva metodiken så finns det utrymme för många förbättringar som främst hänger ihop med hur man kan anpassa undervisningen till elevernas väldigt olika förutsättningar. Det är ju så när det handlar om modersmålsutveckling att det är mycket större variation vad gäller hur mycket eleverna kan än vad det är med elever med svensk bakgrund.
Modersmålsundervisning ifrågasätts med jämna mellanrum. Varför är det så?
– Det är en ideologisk och politisk fråga, kan man säga. Dels handlar det om att den bristande kvaliteten gör att undervisningen ifrågasätts. Nyligen ville till exempel Kristdemokraterna lägga ner av det skälet. Det rimligaste vore ju förstås att man satsade på att höja kvaliteten på undervisningen istället för att avveckla den.
– På den större ideologiska och politiska arenan så finns det vissa saker man kan prata om om man är negativ till kulturell mångfald. Det är till exempel politiskt svårt att säga att man är negativ till människor som representerar mångfalden. Av den anledningen är det då lättare att ge sig på modersmålsundervisningen i skolan som fått en symbolfunktion för kritik mot mångkulturalitet. Det är där man finner förklaringen, menar jag.
Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?
– Jag vill att deltagarna efter min presentation känner att de fått en mer komplex bild och djupare förståelse för vad modersmålsundervisning är. Jag hoppas också att de får med sig argument för modersmålsundervisning som de kan använda på sina skolor.
Du kan lyssna till Kenneth Hyltenstam på Skolportens webbkonferens Modersmål 26 januari – 8 februari 2021!
Om konferensen och boka plats
Konferensen berör:
- Varför ska vi undervisa i modersmål? Så påverkar undervisningen elevens skolframgångar.
- Digitala verktyg i modersmålsundervisningen – en praktiknära föreläsning för ökad elevaktivitet.
- Effektiv studiehandledning på modersmålet – hur bör den organiseras?
- Rätten till modersmålsundervisning i nationella minoritetsspråk – Skolinspektionens tillsyn presenteras.