Trender i svensk och engelsk akademisk läsförståelse bland skolungdomar
Hallå där, John Löwenadler, docent i språkdidaktik vid Göteborgs universitet. Du kommer att tala på Skolportens konferens Engelska för högstadiet och gymnasiet.
Vad ska din föreläsning handla om?
– Min föreläsning kommer att handla om trender i engelsk och svensk akademisk läsförståelse. Jag kommer att utgå från min studie i vilken resultaten på högskoleprovets läsförståelsedelar i engelska och svenska mellan åren 2012 och 2018 undersökts. Det är samma provtagare som gör båda delarna och därmed kan man titta på hur trenderna ser ut. Jag kommer också att tala om tänkbara orsaker till de här trenderna och vad som ligger bakom mönstren som man kan se och hur de kan tolkas.
Vad överraskade dig mest med studiens resultat?
– Jag skulle säga att det som förvånade mig mest var att nedgången i svensk läsförståelse och uppgången i engelsk läsförståelse var så kraftiga. Jag blev inte så överraskad över att läsförståelsen i engelska skulle gå upp, men däremot så kan man ju fundera över att det handlade om akademisk engelska. Det finns ju en bild av att det främst är vardaglig engelska som ungdomar blivit bättre på. Men det här visar att det inte bara är det utan att det även handlar om mer avancerad engelska. Det är förstås både roligt och intressant.
– Trenden att läsförståelse i svenska går ned var också ganska kraftig och möjligen kan man tycka att det var förvånande i relation till Pisa-resultatet som inte visade motsvarande trend på samma sätt. Kanske är det så att ungdomar exponeras allt mindre för just akademisk svenska?
Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?
– Jag vill att lärarna får med sig en fördjupad förståelse när det handlar om olika aspekter av läsförståelse. Jag hoppas också att de får med sig nya tankar och idéer om hur skolans undervisning i engelska och svenska kan förhålla sig till och komplettera det som eleverna får med sig utanför skolan på bästa sätt.
Du kan lyssna till John Löwenadler på Skolportens konferens Engelska på högstadiet eller gymnasiet 16–17 mars 2023!
Konferensen berör bland annat:
- Att undervisa i heterogena grupper – hur utmanar vi alla elever på rätt nivå?
- Effektiv ordinlärning – forskning och förslag för klassrummet.
- Praktisk workshop om engagerande skrivundervisning.
- Skönlitteraturens roll i engelskundervisningen.
- Afrikansk litteratur för klassrummet.
- Spel i språkundervisningen – inte bara underhållning.
- Uttalsundervisning på högstadiet och gymnasiet – varför och hur?
- Sämre på svenska men bättre på engelska? Trender i läsförståelse bland svenska tonåringar