Tre frågor till…
… Karin Husa, speciallärare på Öknaskolans Naturbruksgymnasium, deltagare på Skolportens konferens om matematiksvårigheter i Stockholm den 4 oktober.
Varför bokade du en plats på konferensen?
– Jag och mina kollegor upplever att allt fler elever har dåliga förkunskaper när de kommer till gymnasiet. Jag är här med en matematiklärare och vi provar olika metoder med eleverna varje läsår, dels för att elevunderlaget ser olika ut, dels försöker vi komma fram till något som ska hålla över tid så att vi inte behöver uppfinna hjulet på nytt varje år. Det har vi inte gjort än och därför är vi här!
Vad har varit bäst hittills idag?
– Det är definitivt Steget före-undervisning, som både SPSM och två gymnasielärare från Lerum pratade om i sina föreläsningar. Det har vi bestämt att vi ska prova – det låter jättespännande att låta elever med matematiksvårigheter få förbereda sig innan ordinarie matematiklektion.
– Jag tyckte också att det var intressant med den presentationen där föreläsarna lyfte fram vikten av att diskutera matematik via kreativa resonemang och testbaserat lärande. Att ställa frågor till eleverna så att de får gräva i sitt långtidsminne och kanske komma ihåg vad de redan kan och sedan bygga vidare på det.
Har du fått med dig något konkret att använda i din undervisning?
– Steget före! Det är en sån enkel sak och det krävs inte så mycket för att komma igång. Man kan ju prova och se hur det funkar.
Webbkonferensen Matematiksvårigheter i högstadiet och gymnasiet är öppen till och med den 31 oktober. Ta del av föreläsningar om bland annat dyskalkyli, aktuellt stödmaterial från SPSM samt intensivundervisning. Lär dig mer om Steget före-undervisning. Tillgänglig till och med 31 oktober Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som möter elever i behov av stöd i gymnasieskolan! Ta del av föreläsningar som berör praktiska exempel och aktuell forskning om specialpedagogik, och nätverka med kollegor från hela Sverige! Lär dig bland annat om Steget före-undervisning i föreläsningen Strukturerad intensivundervisning i matematik. 27–28 mars 2025Vill du också delta?
Specialpedagogik i gymnasiet