Träningsinsatsen Skolkontakt gör skillnad för elever med autism
Hallå där, Sven Bölte, professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap och föreståndare för KIND vid Karolinska Institutet. Du kommer att tala på Skolportens konferens Elevhälsa 13–14 november.
Vad ska din föreläsning handla om?
– Den ska handla om det forskningsbaserade programmet Skolkontakt. Det är en träningsinsats för framför allt autistiska elever, men även för de som har autismliknande utmaningar. Ursprungligen är det en insats som görs inom vården som nu anpassats till skolmiljö. Det är lärare och personal från elevhälsan som genomför programmet tillsammans med eleverna som inledningsvis sker under handledning.
– Vi kan se att det gör skillnad för eleverna som lär sig olika färdigheter som ger dem makt över sina liv, ökar deras livskvalitet och de känner sig bättre både kroppsligt och psykiskt. Även skolpersonal och ledning upplever att de lär sig mycket nytt och nyttigt och att skolklimatet förbättras i sin helhet.
Vilken del av elevhälsan är bäst lämpad att jobba med Skolkontakt?
– Det är lite olika från skola till skola vad man tycker passar bäst. Om det är en ny skola har man kanske möjlighet från början att tänka lite annorlunda. I äldre skolor tenderar man att tycka att det är främst specialpedagoger som är bäst lämpade. Det har visat sig att i längden gynnas programmet av att så många som möjligt av lärare och elevhälsan på skolan involveras i programmet.
Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?
– Det absolut viktigaste jag vill förmedla till deltagarna är att man kan göra saker i skolmiljö
mycket mer aktivt. Jag vill också att deltagarna ska känna en nyfikenhet och våga öppna upp
för att prova nya saker och göra annorlunda.
Du kan lyssna till Sven Bölte på Skolportens konferens Elevhälsa 13–14 november.
Konferensen berör bland annat:
- Skolkontakt – ett forskningsbaserat program för att stötta elever med autism.
- Elevhälsans roll för att sätta psykisk hälsa på schemat.
- Ett förändrat uppdrag – att leda och utveckla elevhälsoarbete utifrån de senaste skrivningarna i skollagen och modellen EHM.
- Så går det att vända skolfrånvaro till närvaro – nya perspektiv och lyckade insatser.
- En orolig omvärld – hur fungerar barns och ungdomars hjärnor vid upplevda hot, och hur stöttar vi vid känslor av oro?
- Så får vi till en systematisk samverkan med lärare – ta del av en praktisk modell som fungerar.
- Mellan resignation och framtidstro – elevers egna röster om skolans betydelse för att inte hamna i utanförskap och kriminalitet.
- Mångfald och integration – fördjupade insikter och inspiration.
Konferenser
Läs merSkolportens konferenser har ett starkt forskningsfokus. De innehåller en bredd av föreläsningar med inbjudna experter, riktade mot just din yrkesroll. Du väljer om du vill delta på plats under en till två dagar, eller via våra webbkonferenser. Där får du ta del av de inspelade föreläsningarna när det passar dig under en treveckorsperiod. Båda alternativen ger möjlighet att nätverka med föreläsare och kollegor från hela Sverige.
Temaföreläsningar
Läs merMatematikångest
Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka din plats härDigitala kurser
Läs merFrämja närvaro i förskolan
NY KURS HOS SKOLPORTEN! Den här kursen med kursledare Malin Gren Landell handlar om hur förskolor systematiskt kan arbeta för att främja barns närvaro, vilket gynnar alla barns utveckling och lika möjligheter. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr ex. moms!
Läs mer och ta del av materialet här