Symptomnätverk – ett alternativ till psykiatrisk diagnostik
Hallå där, Lars Klintwall, leg psykolog och forskare vid Centrum för psykiatriforskning, Karolinska Institutet. Du kommer att tala på Skolportens konferens Specialpedagogik i gymnasiet 27–28 mars 2025.

Vad ska din föreläsning handla om?
– Hur man kan använda sig av ”symptomnätverk” för att reda i hur en ungdoms olika problem hänger ihop. Det kan handla om sociala problem, specifika svårigheter med inlärning eller psykiatriska symptom.
– Det är både en intervjumetod och en statistisk analysmetod för att hantera komplexitet. Målet är att hitta vad som är mest centralt och vad man därmed kan agera på.
– Vi har precis använt symptomnätverk i en studie på en stor grupp gymnasieungdomar och jag planerar att visa deltagarna slutsatser och återkommande mönster som vi har sett.
Vilka är fördelarna med att använda sig av symptomnätverk i stället för psykiatrisk diagnostik?
– Man fastnar inte i dagens kantiga kategorier, ”de med adhd är så här och de med autism är så där”, vi vet ju att barn är mycket mer individuella. Det missar man om man använder diagnostiska kategorier.
– Kategoridiagnoser är svåra att göra något åt. Även om du får reda på att en tonåring har adhd, så måste du ändå vet hur du ska kunna hjälpa ungdomen. Det är lätt att man fastnar vid att sätta en etikett, men sen då? Symptomnätverk är ett synsätt och en metod för att hitta hur man kan hjälpa den specifika ungdomen att må bättre.
Kommer symptomnätverk revolutionera hur vi idag analyserar psykisk ohälsa hos ungdomar?
– Det är möjligt! Alla vet att systemet vi har nu med de här kantiga kategorierna inte är särskilt bra, men vi har inte haft något bättre alternativ. Kanske är symptomnätverk det som kan ersätta kategorierna. Metoden är fortfarande väldigt ny och det är inte förrän nu man börjat få ut den i klinisk praktik. Så vi vet inte än hur användbart det kommer att bli.
Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?
– Jag hoppas dels deltagarna får med sig ett nytt synsätt på psykisk ohälsa som inte stirrar sig blint på diagnoser, dels ett konkret verktyg som man kan använda för att reda problemen hos en tonåring man träffar.
Du kan lyssna till Lars Klintwall på Skolportens konferens Specialpedagogik i gymnasiet 27–28 mars 2025.
Konferensen berör bland annat:
- Lär känna Gy25 ur ett specialpedagogiskt perspektiv.
- Matematiksvårigheter på yrkesprogram – aktuell forskning om självbild och identitet.
- Dyskalkyli – forskningsläge, utredning, diagnostik och åtgärder.
- Steget före och intensivundervisning – strukturerat stöd i matematik.
- Psykisk hälsa i en digital värld – vad visar forskningen?
- AI som kompensatoriskt stöd – var drar vi gränsen mellan hjälp och plagiat?
- Skrivsvårigheter i gymnasiet – förslag på effektiv respons.
- Symptomnätverk – ett alternativ till psykiatriska diagnoser.
Konferenser
Läs mer
Skolportens konferenser har ett starkt forskningsfokus. De innehåller en bredd av föreläsningar med inbjudna experter, riktade mot just din yrkesroll. Du väljer om du vill delta på plats under en till två dagar, eller via våra webbkonferenser. Där får du ta del av de inspelade föreläsningarna när det passar dig under en treveckorsperiod. Båda alternativen ger möjlighet att nätverka med föreläsare och kollegor från hela Sverige.
Temaföreläsningar
Läs mer
Skolportens teman består av en till två inspelade föreläsningar samt diskussionsmaterial. Här fördjupar du dig inom en specifik fråga som rör din yrkesroll. Föreläsningarna är cirka 60 minuter långa och går att se när det passar dig under fem veckor. Licensen är individuell, kontakta oss för gruppbokning.
Digitala kurser
Läs mer
Skolportens digitala kurser passar dig som önskar fördjupning inom ett specifikt ämnesområde på ett interaktivt sätt. Kurserna leds av ämnesexperter och innehåller filmer, texter och övningar där du kan följa din progression. En kurs kan bokas under hela läsåret med flexibelt startdatum. Under sex månader kan du ta del av kursen i din egen takt. Kursintyg ingår!
Svenska som andraspråk

Andraspråksutveckling i förskolan
